Saturday, March 12, 2005

Antara Sibuk, Menyibuk & Buat-buat Sibuk...

Akhir-akhir ini tergolong dalam kategori yang sibuk giler semenjak aku berkerjaya. Cara paling mujarabat adalah dengan menekuni Al-Furqan dan mendekatkan diri dengan Tuhan. Tapi kadang-kadang, aku rasa aku perlu menjerit sekuat-kuat hati aku, di suatu kawasan yang lapang. Bak kata Along Spoon, "...biar tenang jiwaku, setelah kasih lama berlalu.". Tapi kesempatan sebegitu tak pernah hadir. Lokasi sebegitu belum ku temui. Lalu aku memendam perasaan yang nak meletus macam gunung berapi sekadar dalam hati. Cara yang aku ada untuk 'menjerit' pun hanyalah menyanyi semahu-mahunya sambil memasang lagu-lagu kesukaan aku dalam kereta.

Aku tak salahkan sesiapa pasal keje yang banyak ni. PTD diambil be'kerja', bukan dok saja. Dato' Zainal Karib pun ada pesan masa aku mula-mula report duty dulu, jangan tolak kerja sebaliknya cari kerja. Tapi yang membuatkan aku segan ialah apabila kerap ditanya oleh immediate boss aku, dah siap ke belum keje yang dia bagi. Kalau zaman pre-historic dinasours dulu memang aku dah kena amput dah, siap kenai punggai dengan files lagi. Tapi immediate boss aku tanya elok-elok. Cuma, maklumlah, lelaki pun ada perasaan malu dan segan, kalau dak baik dok Bagan. Semedang keje hakiki aku tak siap, deadlines dah berapa kali hancur berkecai, keje menyelaras pulak yang bertimbun-timbun. Tunggu, sapa kata kerja menyelaras senang, cuba haba' mai? Hampa tak kena hampa tak tau la. Nak dapatkan maklumat daripada tiap-tiap program lagi. Ini bukan style copy paste macam student university buat tu. Apa-apa hal pun orang cari kita balik.

Kata Pak Ngah aku keje banyak ni rezeki. Ntahlah, rezeki kot mana pun tak tau. Mungkin inilah takdir orang bernama Redha. Meminjam kata-kata officers kat KKLW ni yang dah mula perasan kewujudan aku ni, "Redha ni apa-apa pun dia redha aje.". Nasib aku agaknya.

No comments: