Tuesday, June 21, 2005

*Dil To Pagal Hai...


Dah lama giler aku tak menulis kat blog tercinta ni. Skill penulisan ni macam pisau pemotong daging jugak, kalau lama tak asah manakan tajam. Bila dah berkarat, time tu baru nak asah kalu lambat la.

Apa yang menyebabkan Faisal Tehrani, Mawi, Akhil Hayy dan aku terjebak dalam keadaan yang sepatutnya kalau diketahui, orang yang ahli takkan duga atau terima untuk kami jejakkan kaki? Satu perkataan; KEGILAAN.

Manusia, bila sesekali timbul keinginan untuk melakukan sesuatu di luar kebiasaan, tanpa disedari dia dah berada dalam dunia impian. Tapi walau macam manapun perubahan yang melanda, kalau sekali landasan kita pernah di tempat sepatutnya, kita akan kembali ke fitrah insani yang tulus sifatnya jua. Macam Faisal Tehrani, mula2 nampak innocent, lepas tu berambut panjang dan pakaian pun macam seniman jalanan, sekarang ni dah menemui perkara yang dicita-citakan dalam mencari keredhaan Tuhan. Macam Mawi, dulu dok masuk nayid dan tilawah, lepas tu tup tup dah join AF3. Dia kategori extrovert pasal dia pernah jadi DJ kat airport Senai. Tapi, meski dah belajar-belajar menari dan bersentuhan telapak tangan dengan ajnabi, dhamir dia takkan boleh menipu diri sendiri. Pasti terngiang-ngiang di telinganya akan sabda nabi, "Inni la usofihun nisak". Mencuba menjadi orang lain hanya akan menjadikan dirinya kaku serba tak menjadi. Macam Akhil Hayy, dulu asalnya budak baik kat kampung, lepas tu dah jadi rocker, vokalis kumpulan D'Riyadh pulak. Kepuasan tak abadi, lalu kini menjadi da'ie sambil menghibur hadirin dalam ceramahnya yang diselang-seli menyanyi. Aku pun macam tu la jugak, ada keinginan untuk buat sesuatu yang tak pernah aku lakukan dulu. Sampai satu tahap, cemuih pun hinggap. Abis la, itu tandanya kena kembali ke pangkal jalan walau bererti menggantikan potensi tepuk sorakan dengan cemuhan. Telahan aku terbukti tepat. Lantak hampa la, dah lama sangat aku buat sesuatu untuk orang lain, masanya dah tiba untuk aku buat sesuatu untuk diri sendiri. Kali ni aku takkan buat sebab orang suruh aku buat. Aku hanya akan buat bila aku terasa nak buat. Kata Reza AF3, tak hidup dipuji, tak mati dikeji.

*Hati Yang Gila...

No comments: