Sunday, January 15, 2006

Dost Dost Na Raha...

Seperti firasat aku minggu lepas, berita sentul telah datang lagi. Adoi, sakit jugak rasanya. Tapi nak buat macam mana, inilah namanya hidup, macam tajuk filem Hindustan versi Melayu, Qabil Kushrie Qabil Igam. Kadang-kadang best, kadang-kadang hampeh.

Dalam bulan pertama tahun 2006 yang serba kalang-kalibut ini, Zek call aku sebanyak 2 kali. Masa tu handset dalam keadaan silent mode, maka lingkungan hampir pukul 2 petang barulah aku membalasnya. Rupanya, ia takkan tinggal di Bangi lagi, akan berpindah ke Ipoh pula.

Sesudah selesai berada di "taman-taman syurga", aku pun, setelah sekian lama tak jumpa, membuat temu janji buat terakhir kali di sebuah restoran. Persis cerita Hindi, langit pun menghulurkan empati berupa kiriman titis-titis air yang bercurahan. Dalam keadaan sejuk gedi begitu, rupanya kawanku nan itu dalam proses berkerjaya tetap. Macam-macam cerita dok ada, lepas satu, satu. Cuba memanfaatkan masa yang terhad sebegitu sebelum khabar berita lenyap ditelan masa.

Aku kenal dia semenjak zaman Kolej MAS lagi. Banyak kenangan-kenangan indah masa tu. Antaranya, XPDC bermotor ke PMC (Pasar Malam Changlun) setiap Rabu. Berbuka posa kat bilik Pian sekali. Tolong bawak motor untuk aku hantar assignment sebelum terlepas deadline walaupun sebelum tu dan jugak dia bagi kat aku sedaih ayat orang Utara untuk kerja-kerja yang berlaku pada saat-saat akhir ni (lebih kepada bergurau cara kasar tu). Dia ni punya perbendaharaan kata orang Utara kira dah tahap advanced dah, ada jer reply untuk setiap ayat2 orang Utara macam aku dan Pian.

Tu cerita zaman kampus. Bila dah ada kerja tetap macam la ni, cerita lebih banyak kepada kehidupan berkerjaya. Ada masa, dia pun dah morale down macam aku jugak. Tapi, sekali lagi, seperti aku pernah nyatakan dulu, itulah gunanya kawan. Sama-sama tolong bagi semangat untuk teruskan hidup yang penuh ranjau sepanjang jalan ni.
Selamat bergelar cikgu, Ahmad Zaki bin Zainudin. Entah bila pulak buleh jumpak hang lagi. Semoga hang sukses selalu.

"Dost dost na raha, pyaar pyaar naa raha
Zindagi hamein tera, aitbaar na raha, aitbaar na raha..."


Aku hilang lagi sorang kawan...

No comments: