Wednesday, April 20, 2005

Kekasih Yang Dirindukan...

Esok Hari Maulidur Rasul. Kata orang utara, Maulud Nabi. Sama la tu. Seperti orang Islam yang lain, aku pun rindu jugak nak jumpak dengan nabi. Takat la ni, tak berkesempatan lagi, walaupun dalam mimpi.

Nabi antara sumber inspirasi aku pada ketika tertentu. Bila morale aku dah down teramat sangat aku teringat jugak kat nabi. Nabi suffer lagi teruk daripada aku. Bukan setakat gossip, dah lebih daripada fitnah, amarah dan makian dihamburkan oleh golongan dalam kesesatan. Tapi, bak kata HAMKA dalam Tasawuf Moden, nabi tak mudah putus asa dan lemah semangat. Sabdanya, "Aku ini hamba Allah, Dia takkan menghampakan". Itu antara kata-kata hikmat yang mengembalikan semangat aku yang hilang.

Kadang-kadang aku terpikia' jugak, nabi punyalah banyak berkorban untuk umat dia, tak pernah lupakan umat dia walaupun hingga hujung nyawa. Masih menyebut "ummatii, ummatii" (umatku, umatku). Sebelum tu pun dia dah berkorban dah masa mengadap Allah memohon dikurangkan kadar waktu solat daripada 50 hingga akhirnya tinggal 5 saja. Doa pun dah banyak dipanjatkan ke hadrat Tuhan untuk kesejahteraan umatnya hari kemudian. Namun, bila dikenang-kenang, dan ada masa air mata pun jatuh berlinang, apakah balasan aku kepada nabi? Teramatlah sikitnya. Bila nabi dihina dan dicerca oleh musuh2 agama, kadang2 aku tak mampu membalas sewajarnya. Sama ada sebab ilmu yang cetek ataupun terbelenggu dengan 'wahan'. Paling kuat pun aku menyanggah dengan tulisan, biasanya dengan hati je. Maafkan umatmu yang dha'ifun jiddan ini ya Rasulullah.

Kalau adapun penghargaan aku yang aku anggap bermakna kat nabi mungkin hanya berselawat dan memuji, biasanya dengan lagu. Antara lagu-lagunya, sebagaimana lagu nasyid untuk firqah UNID yang pernah aku lead di INTAN dulu sempena hari lahir insan teragung di muka bumi ini. Bunyinya begini:

"Muhammad pemimpin umat ke jalan keredhaan
Muhammad pembawa rahmat untuk sekalian alam
Berselawat makhluk di langit tika menyambut lahirmu
Insan mulia yang dijanji kurniaan dari Ilahi
Lahir ke dunia bersama sinar gemilang

Ya habibi ya Muhammad saiyidina al-Mustafa
Ya habibi ya Muhammad saiyidina al-Mustafa
Ya habibi...

Selawat salam untukmu duhai nabi kekasih Allah
Kasihmu pada umatmu tiada sempadan batasnya
Mulianya indahnya sempurna kaulah nabi syafi'ul umat

Kau penghulu sekalian nabi
Sungguh terpuji akhlakmu
Kau rasul insan pilihan
Menjadi kekasih Allah
Ya habibi Muhammad
Selawat ku panjatkan kepadamu..."

No comments: