Monday, November 28, 2005

Phir Milenge, Mere Jigri Dost...

Seingat-ingat aku, aku mula mengenali dia sewaktu Anugerah Desa Cemerlang di Kampung Bayangan, Keningau, Sabah pada tahun lepas. Masa tu aku tak berapa kenal sangat dia, maklumlah baru sangat habis DPA, tapi ditakdirkan tinggal sebilik kat hotel. Daripada tegur-menegur sekadar berbasa-basi, rupa-rupanya ke"kamceng"an itu telah bermula.

Selalunya, kalau kami berjalan berdua dan terserempak pula dengan Kak Halina, En. Man atau pegawai2 Bahagian ED, depa akan kata, "macam sedara jer", lalu aku pun, sambil tersenyum akan sengaja bertanya, "tang mana tu, tang hidung ka?". Dan ketawa pun pecah berderai ke mana-mana.

Jumaat lepas (25 November 2005) merupakan hari terakhir seorang kawan aku di Bahagian PD ini. Aku dah tahu dah, berdasarkan pengalaman-pengalaman lepas, memang inilah kesudahannya tapi aku tetap teruskan juga kerana sukar untuk aku cari kawan yang buleh dibuat kawan. Memang tak ramai tetapi dah cukup kerana seseorang yang boleh dibuat kawan bukan boleh ditemui di mana-mana.

Kalau masa-masa dahulu, mungkin aku akan menyanyikan sebuah dua lagu atau mengarang sajak mengenang detik waktu, tapi zaman itu dah berlalu. Aku bukannya seorang penyanyi atau penyair pun, apatah lagi ada kajian menunjukkan seorang penyair terutamanya lelaki selalunya tak hidup lama.

Cuma ada kata-kata Ku Seman Ku Hussein yang abadi dalam penghidupanku dan bakal menjadi panduan sepanjang hayat. Katanya, "Kawan adalah orang yang kita percaya untuk saling berkongsi cerita sambil mengusir sepi bersama-sama".

Selamat Maju Jaya kepada Md. Adnan Syed Mohd Yusof dengan ucapan "Hari-hari naik feri, saba' la kalau depa ingat hang anak mami".Terima kasih juga kerana sepanjang persinggahan itu hang sudi mendengar di samping turut memberi pandangan serta nasihat yang berguna, menjadikan istilah "kawan" itu sungguh bermakna.

"Should auld acquaintance be forgot, / And never brought to min'? / Should auld acquaintance be forgot, / And days o' lang syne? / We twa hae rin about the braes, / And pu'd the gowans fine; / But we've wander'd monie a weary fit / Sin' auld lang syne. / We twa hae paidl't i' the burn, / Frae mornin' sun till dine; / But seas between us braid hae roar'd / Sin' auld lang syne. / And here 's a hand, my trusty fiere, / And gie's a hand o' thine; / And we'll tak a right guid-willie waught / For auld lang syne. / And surely ye'll be your pint-stowp, / And surely I'll be mine; / And we'll tak a cup o' kindness yet / For auld lang syne! / For auld lang syne, my dear, / For auld lang syne, / We'll tak a cup o' kindness yet / For auld lang syne."

No comments: