Monday, February 20, 2006

*Aku 'Kan Ada...

Baru-baru ini aku ketemu seorang pertapa. Telah agak lama dia berdiam sedemikian rupa. "As-sukut ’alamatur ridha", diam tanda setuju. Betulkah begitu?

Lupakan saja sifatnya itu. Ada yang lebih penting lagi. Tentang pesannya padaku. Kurang periksa pulalah aku sama ada si pertapa itu menipu. Kalau menipu si pertapa itu, maka menipulah aku. Tapi setahu aku, terlebih-lebih pun, ia barangkali merapu. Apa-apapun, cubalah baca dahulu pesanannya itu. Mungkin dalam merapunya itu terselit sesuatu.

"Kadang-kadang dalam hidup, kita dok tala tak tentu hala. Sebut saja apa benda yang terlintas, kita pakai rodong saja. Kita sedar sebenarnya, seperti rezeki, ia sememangnya suatu misteri. Kita yang agak uud ini buleh dok buat hemoi lagi. Hinggalah suatu hari, antara sedar dan mamun, seolah-olah terdengar suara menegur kita, "Kau tunggu siapa? Aku ‘kan ada".

Pesanan si pertapa aku hantar menerusi SMS kepada Dilah. Melalui SMS juga Dilah bertanya kembali, "Abang, siapa dia?"

Jawabku kepada Dilah, "Dia sentiasa ada saat kita perlu akan Dia. Dia di atas sana. Dia Tuhan kita...".

*Main Hoon Na...

No comments: