Wednesday, March 01, 2006

Demikian Aku Mahu Diingati...

Semalam, tengah baguih dok pekena mee goreng mamak Presint 9 dengan Pak Ngah aku, rupanya En. Zafir pun ada sekali. Kemudiannya, dah sudah makan, dia mai sembang dengan kami. Baguih, humble orangnya, walaupun la ni jadi Pegawai Khas KSN. Biasalah, aku bagi can kat Pak Ngah aku bergebang pasal dia banyak idea dan kira senior la pada En. Zafir tu. Kata bekas PPK aku tu kepada Pak Ngah aku, "Dia ni la yang saya jaga masa DPA dulu.". Dia juga menambah, sebuah cliche yang aku harap tidak digunapakai lagi, "Penyair ni masa kursus dulu. En. Salim suka kat dia ni". "Tang mana yang dia suka kat saya pun tak tau", aku bagi response sambil menguntum senyum.

Aku pun tak tahu sampai bila warga DPA 2/2003, sama ada PPK, PP mahupun kadet akan terus mengenali aku sebegitu. Pernah jugak aku haba’ kat kawan-kawan, "Cubalah ingati aku pasal benda-benda lain selain bab-bab sajak ni".

Ada suatu ruangan dalam paper bertajuk Di Sebalik Nama yang mewawancara seorang penyanyi.(Waktu aku study kat TASKI waktu muda-muda dulu, lagu penyanyi itulah yang menjadi siulan aku walaupun masa tu ustazah suruh semua orang pakat nyanyi lagu nasyid. Nak buat lagu mana, itulah aku; Dulu, Kini, Selamanya. Akan buat apa yang aku terasa nak buat walaupun selalu menongkah arus.). Berbalik kepada si penyanyi tadi, reporter bertanya bagaimana Datuk mahu dikenang nantinya. Katanya, "Kalau boleh, sesudah saya tiada lagi, saya harap kepada semua orang sama ada yang suka mahu pun yang tidak suka kepada saya agar dapat kiranya menyedekahkan Al-Fatihah kepada saya. Dan lagu-lagu saya, saya minta supaya tidak disiarkan lagi".

Kalau ditanya padaku, bagaimana aku mahu dikenang, agak terpempan juga barangkali memikirkan jawapannya, sebelum kembali bersuara, "Kiranya teringat sekali-sekala, Tatkala aku telah tiada, Usahlah ingati aku sebagai penyajak lagi, Sedekah Al-Fatihah sudah memadai..."

No comments: