Wednesday, September 20, 2006

Untuk Negeri Kita...

Katanya nak ke Padang Kota, tapi Pian bawak aku round dengan skuter dia tu. Helmet helmet Jerman, tapi hat pembonceng tak la full face. Berbau t-shirt aku dengan asap kereta. Kondo, rumah kos mewah berceracak dan berceretek sepanjang jalan, tapi haram orang Melayu nak buleh beli, mahai ya amat. Sedih, sedih. Bila kuasa bukan di tangan kita (ekonomi memang telah la), nilah jadinya. Jadilah kita anak kecil yang bermain dengan api, terbakar hati kita nan sepi, air mata darah pun bercampur keringat, bumi dipijak sebenarnya milik orang.

Pian petang tu dah macam tourist guide aku tengok. Tu High Court, tu Bangunan Persekutuan, sini Gurney Drive, sini Padang Kota Baru, sini Padang Kota Lama, sini Little India, sakan dia bercerita. Aha, Little India. Kiri kanan penjaja berjualan. Kata Pian, kalu bulan posa ni (kebetulan Ramadhan pun dah berlegar-legar di pintu Syaaban) jenuh orang berjual kuih serba mak neka. Menyelit-nyelit di celah-celah orang dan kereta, membelah jalan Little India yang berturap jubin perang sebegitu dengan skuter, macam babak filem Hindustan la pulak. Bau rempah toksah cerita la. Ada la jugak lagu-lagu Hindustan berkumandang, tapi tak satu pun membuai perasaan. Pian pun seperti jua aku, dah lama tak layan lagu Hindustan, sebab takdak satu pun lagu baru yang betul-betul killer song macam dulu. Nak cari lagu seumpama dalam filem Mohabbatein takdak la. Lagu Ankhei Khuli contohnya, yang walaupun Pian kata ntahapahapa sebab koreografi tarian pelajar Kolej Gurukul macam mengarut, tapi tak kisah la sebab pada aku masyuk, tambah-tambah part sajak Raj Aryan masa intro tu yang betul-betul power baik dari segi riak muka mahupun intonasi. Pergh, giler ah ding dong lantas menginspirasikan aku pada puisi, baik mengarang atau mendeklamasi, sampai la ni.

Akhirnya kami tiba di Padang Kota untuk menjamu selera. Padang Kota Baru la, Padang Kota Lama tak sempoi dah. Tu dia aba’ hang, Padang Kota Baru dengan Padang Kota Lama pun ada beza, macam Kuching Selatan dengan Kuching Utara. Kalau Padang Kota Lama ni bangunan pun jenis laih dah, buruk-buruk, kat situ jugak la bangunan Dewan Perniagaan Melayu Pulau Pinang, ironi bukan?.

Aku rindu akan Penang. Tapi apakan daya, jodoh tak ada. Kalau (Tuhan tak suka perkataan ini, seolah-olah menyesali takdir) aku dapat balik dulu bukan ka, aku rasa hidup aku lebih bermakna, sebab sense of belongings tu sentiasa ada. Tapi Tuhan lebih tahu apa yang baik untuk hamba-Nya, boleh jadi belum sesuai masa dan ketika. Insya-Allah, lambat-laun cita-cita aku tu akan tercapai juga. Sebab aku nak balik bukan saja-saja, aku nak menyumbang dengan cara lebih bermakna dan lebih dekat kepada agama dan anak bangsa. Aku rasa hanya orang Melayu Pulau Pinang yang akan dapat menjiwai pedih peri negeri sendiri. Aku dah maklumkan hasrat aku tu pada ayah aku. Katanya lebih baik unit hat lagi satu. Tapi tak kira la di unit hat ni ataupun unit hat tu, tapi Bangunan Persekutuan serba baru yang tersergam megah itu akan jadi medannya. Semoga aku boleh melepaskan orang Melayu Pulau Pinang dari belenggu tahana lantas mengumandangkan lagu keramat ini dengan bangga :

Selamat Tuhan kurniakan
Selamat Pulau Pinang
Negeriku yang mulia
Ku taat dan setia
Aman dan bahagia
Majulah jayalah
Negeriku yang ku cinta
Bersatu dan bersama
Untuk negeri kita

Hotel Crown Jewel, Tanjung Bungah
11-14 September 2006

No comments: