Thursday, August 24, 2006

Redha Tukar...

"Dah bersedia nak bertukar?", kawan Pak Ngah aku nan itu bertanya (namanya memang Nan pun). "Dah, dah sedia dah", aku membalas, dengan pengertian yang berbeza (berhijrah sebetulnya).

Takdir itu ada 2 jenis. Satu dipanggil qadha mubram, takdir yang telah dimuktamadkan oleh Dia Yang Maha Kuasa, lalu langsung tidak boleh diubah. Contohnya ajal maut. Sebarang cubaan untuk tidak mengimani takdir jenis ini, kata ijmak ulama, hanya mengundang sifat kufur.

Satu lagi takdir adalah takdir yang tertulis di Lauhun Mahfudz. Boleh diubah, dengan syarat kena dengan caranya. Mafhum sabda Nabi, "Takdir boleh diubah dengan doa, dan umur boleh dipanjangkan dengan amalan baik".

Sejarah merakamkan bahawa seorang pencuri ketika ditangkap pada zaman Saidina Umar pernah menjustifikasikan perbuatan mencurinya sebagai takdir Allah. Lalu ia dihukum Saidina Umar dengan dipotong tangan dan disebat 30 kali. Kehairanan, ditanya akan dia akan sebab-musabab sebatan itu. Jawab Saidina Umar, "Kerana engkau berdusta atas nama Allah". Ertinya, si pencuri sebenarnya mempunyai pilihan sama ada untuk meneruskan niatnya mencuri atau tidak. Perbuatannya mencuri bukan sesuatu yang mutlak ditakdirkan, seperti qadha mubram.

Suatu kisah lagi, juga berlaku pada zaman Saidina Umar. Suatu ketika, ketika menjauhi sebuah perkampungan yang dilanda wabak taun, Saidina Umar ditanya oleh Abu Ubaidah Al-Jarrah, "Mengapa anda melarikan diri dari takdir?". Jawab Umar, "Aku melarikan diri dari takdir ini untuk pergi kepada takdir yang lain". Jelas di sini bahawa tindakan memasuki perkampungan maut itu, sebagaimana juga usaha mengelakkannya, merupakan pilihan, bukannya sesuatu yang muktamad. Berserah diri untuk menjerumuskan diri ke lembah kebinasaan, yang difahami sebagai ’takdir’ oleh Abu Ubaidah Al-Jarrah bukan satu-satunya pilihan yang ada. Mengelakkannya merupakan satu pilihan lagi.

Bercerita mengenai takdir, mereka di sini menyangka bahawa merekalah yang sesuka hati menentukan jajaran kerjayaku. Tanpa mereka duga, aku bukannya jenis berserah diri kepada nasib (walau nama aku begitu). Sukacita aku memetik ayat surah Ali ’Imran ayat 54, yang dipopularkan seseorang sekitar tahun 1998 :-

"Wa makaru wa makarallahu wallahu khairul makirin"

(Mereka merancang, Allah juga merancang, sesungguhnya Allah sebaik-baik Perancang).

Catatan :
* Redha Tukar merupakan pemain pertahanan pasukan bola sepak kebangsaan Arab Saudi. Harap maklum.

No comments: