Friday, December 07, 2007

Mengembara Serupa Ahasveros...

Setakat yang aku kenal akan dia, sudahlah top scorer, bersopan santun pula. Perkenalan yang unik, tanpa persembangan. Kenal sebab sekelas. Koordinat di tepi tingkap menghadap padang rumput. Meja aku dan Tok Met di hadapan sekali dalam lajur itu. Meja Hawariyyun dan dia pula di belakang kerusi kami. Walaupun dia duduk sebelah-menyebelah dengan Hawariyyun, tapi watak mereka tersangatlah kontra. Kawan-kawan lelaki yang nakal menggelar Hawariyyun sebagai hawa' lantaran wataknya yang hyperactive. Tapi sungguhpun digelar hawa', pandai mengaji dan masuk kelas Tarannum juga.

Seperti pelajar-pelajar perempuan yang lain, bab-bab bahasa dan ayat-ayat memanglah kepakaran yang dimiliki. Aku masih ingat lagi, suatu hari ustazah membacakan contoh jawapan terbaik bagi soalan Pendidikan Islam yang memerlukan penaakulan. Salah satu jawapan terbaik ialah hasil tulisan dia. Antara kata-kata yang menangkap dalam jawapan dia yang panjang lebar itu ialah "... muslim sejati". Jawapan yang tak pernah terlintas di fikiran pada masa itu sebab aku sibuk berperang dengan suasana. Lagipun pada masa itu aku memang kurang mahir bermain dengan kata-kata.


Dua belas tahun berlalu. Berdasarkan Fotopages sebelumnya, aku ketahui bahawa dia telah menjadi pegawai di UNIMAP. Kemudiannya, Ketua Penolong Pendaftar UNIMAP pula menjadi bosnya. Malam itu, sewaktu melayari Internet dengan kad prabayar bernilai RM20 untuk 4 jam, aku terima e-mail daripadanya. Sudah hendak berkenduri rupanya pada Aidil Adha hari ketiga. Hasil maklumat espionage, dimaklumkan dia bertemu jodoh dengan warga UNIMAP juga. Insya-Allah kalau tak ada aral aku akan hadir, balas e-mail ku, maklumlah dah jadi orang jauh. Selamat Pengantin Baru aku ucapkan. Mungkin menghadiahinya Asam, Garam, Gula & Kopi tulisan Abd. Jalil Ali, mudah-mudahan bermanfaat untuk kehidupan berumah tangga.

* * * * * *

"Bagi nasi campur, mak cik. Nasi lebih na. Kali ni bagi saya bayar."

"Tak pa", mak cik itu tersengih. Bukan buleh sangat mak cik ini, lepa satgi ada harapan aku makan free sekali lagi. "Tunggu sat no."

Memandangkan mak cik itu nampak sibuk, maka aku pun duduk dulu. Aku dah mark dah nak ambik sambal tumis ikan bilis saja.

Dok tengah duduk tu, server (orang Melayu panggil ‘pelayan’) pun mai hantar horlicks panas, teh o panas dengan air suam. O.K. la tu, buat basah tekak. Baru jerit air sikit, tau-tau dah mai pulak ikan gulai apa pun tak tau 2 kerat 1 mangkuk, gulai ikan masin 1 mangkuk, ikan keli goreng 2 ekor siap dengan sambal belacan, tempe dipotong dadu 1 mangkuk. Pasang dah aku. Nak tolak, orang dah hidang. Bayar pun bayar la. Apa cerita pun makan dulu special brunch ni.

Sistem perparitan bawah peruntukan PIAS pun dah siap. Tinggal nak boh dataran kejat. Tunggu tahun depan la kot. Tapi takat la kira dah elok dah tu walaupun takat tanah merah. Nak banding dengan dulu kan ka, walaupun dataran kejat ada tapi hanya ada satu laluan masuk, nak parking pun susah.

Tengah-tengah makan, mak cik tu pun, macam hari tu juga, mai bersembang. Katanya nak beli tempat hidang stainless steel tu, buleh perangat lauk katanya. Aku bagi la jalan, ada skim pinjaman Federal buleh bagi, nanti aku pos kat dia garis panduan dan borang yang berkaitan. "Mak cik bukan reti nak tulis-tulis ni." "Mak cik pakat-pakat la dengan anak-anak." Ish, terer jugak aku buat ayat macam member seperkhidmatan yang kerja kat daerah.

Timing tu penting. Jadi bila mak cik tu pi ke dapur, dan hat server pun tak sibuk sangat, maka aku pun panggil server tu suruh kira. Aku dah siap bawak keluar not RM50 dah. Dah habis server tu kira, semua sekali RM7.50. Giler terkejut aku. "Betul ke akak kira ni?" "Betul", katanya.

* * * * * *


Pemandangan dari jendela menghadap hamparan tasik dan bangunan-bangunan sekitar. Dari masjid sampailah asrama UNITEN. Aku seperti biasa menggambari menggunakan N70. Tenang, damai, hening. Meski langit bermain acilut.


Hotel Green Park - Hotel Kristal – Hotel Residence
3 – 6 Disember 2007

No comments: