Thursday, December 13, 2007

Over-Dost Dost Na Raha...

Siaran tivi kadang-kadang membosankan. Kalih pi kalih mai takdak satu yang berjenis. Lalu pemandangan pun singgah pada RTM1. Ada rakaman konsert sempena Hari Keputeraan Sultan Kelantan. Bosan masih, lalu aku kalih lagi ke stesen lain. Tak lama lepas tu aku kalih balik ke RTM1. Seorang penyanyi siap dengan tuxedo, di tengah-tengah persembahannya. Entah sapa entah, tak kenal pulak aku. Tunggu sat, macam pernah aku dengar melodi itu, tapi di mana ya?

Sekitar tahun 2005, selesai mesyuarat tapak Jalan KESBAN di Kelantan. Sewaktu dalam perjalanan dalam kenderaan yang dipandu Encik Amran, frekuensi radio Manis FM. Aku kurang menangkap seni katanya tapi antara patah-patah perkataan yang aku ingat ialah "...Di pasar minggu, Di Wakaf Che Yeh...". Lenggok dan tema yang hampir sama dengan lagu yang M. Rajoli nyanyikan dalam Cinta Antara Benua, "Air matoku tubek, sayunyo raso". Aku tanyakan Encik Amran akan gerangan si pemilik suara. Dukacita dimaklumkan bahawa memandangkan Encik Amran lebih arif perihal pembinaan, maka tiadalah aku ketahui. Andaikata aku sempat membuat pemantauan di kedai kaset di Kelantan, sudah pasti harapan cerah sebab aku sangat pasti kaset ini takkan terjual di kedai kaset negeri lain. Kalau ada pun payah nak cari. Tapi apakan daya, disebabkan kesuntikan masa, tiadalah sempat aku mengushar di kedai kaset sebelum penerbangan pulang. Itulah mulanya cinta dengar pertama meskipun tak ketahuan hujung pangkal.

Iringan orkestra menambahkan impak pada persembahan penyanyi tersebut. Gandingan yang mantap, seolah-olah komunikasi dua hala antara penyanyi dan orkestra terutama part chorus bagi memastikan keselarian suara dan irama. Aku tak tau la Sultan Kelantan terhibur ke tidak, tapi aku memang teruja. Cuma frust sedikit sebab nama penyanyi dan tajuk lagu tak dipaparkan di penghujung persembahan. Mungkin dah disiarkan awal-awal tadi.

Walau bagaimanapun, kefrustan itu hanya seketika. Dengan bantuan pak cik Google buat ke sekian kalinya, pencarian aku menemui noktahnya. La, dia ni ka, aku rasa kaset raya dia tahun lepas ada dalam kereta. Kitne door, kitne paas; betapa jauh, betapa dekat.

Malam sebelumnya overdose dengan lagu Hindustan yang mengiringi persembahan demi persembahan di ASTRO Ria. Lalu apabila sebuah lagu terpasang menggunakan khidmat You Tube, maka Dilah pun bertanya, "Ni lagu Hindustan ka?". "Tak", aku menjawab kesukaan. Memang dari kejauhan ramai akan tertipu apabila mendengar iramanya.

Sepetang Khamis malam Jumaat ini, di sinilah aku, sambil-sambil menyiapkan draf SKT atas permintaan ramai kawan-kawan sejawatan, mengulang dengar lagu seorang Jogho bernama Megat Nordin. Ada elemen sayu dan lucu, juga mendayu-dayu. Selain berunsurkan Hindustan, juga ada beberapa tobaqah (tingkatan suara). Hat tu yang buat lagu ni mahal. Lagi belum cemuih, layan ja la.

"...Dok nati nati, nati nok tengok

Puah bedighi ambo duduk congok
Dok tunggu tunggu, tunggu nok kelih
Di pasa minggu di Wakaf Che Yeh..."

Tingkat 7 Sebuah Wisma

1 comment:

bro M said...

kalau dah cemuih tgk la astro..dok ulang2 tgk astro ria sampai bila pun boring x abih...tgk la discovery channel ka, axn ka, star world ka...kan byk choice tu...