Wednesday, March 19, 2008

Advencer Si Peminum Teh (Tarik)...

Ish, ada la istighfar sama, tawadhu' sama, jangan la ralit dok tomak-ninah memanjang. Dari satu lokasi ke lokasi yang lain, sambil-sambil bertanyakan maklumat untuk diisikan ke dalam borang oleh assistant merangkap jurukamera amatur aku, dan jugak la aku bagi tazkirah ringkas kepada ketua-ketua kampung yang berkenaan. Niat di hati nak bagi tazkirah dalam bahasa Mandarin, Hokkien, Kantonis hatta Tamil sekalipun, tapi memandangkan aku tak reti bahasa-bahasa tersebut, maka tazkirah ringkas pun disampaikan dalam bahasa Melayu.

Intipati tazkirah aku kepada depa ialah pastikan ada orang nak meniaga, sebab banyak sangat case yang berlaku kat tanah air depa tu, projek dah siap, tapi dari satu purnama membawa ke satu purnama yang lain, takdak orang yang isi pun. Aku ingat kalau sampai enam purnama takdak jugak orang isi, besar kemungkinan kawan tu kena buat kerja khidmat masyarakat la kot, pasai tu tak meniaga-meniaga lagi. Aku agak saja.

Tapi depa ni confident saja menjawab aku tengok. Kalau takdak orang nak meniaga pun depa nak jugak projek tu. Kalau tanah persendirian pun depa kata takdak masalah, mentang-mentang tanah dia. Padahal gomen nak tanah kerajaan supaya tak timbul masalah kemudian hari. Dah banyak dah kes terjadi, masa dia hidup dia setuju, dia dah takdak anak-pinak pakat keriau nak balik tanah depa tu. Masa tu dah hilang habih dah niat asal nak wakaf buat amal jariah apa bala semua. Hubbuddunya betui.

Keseluruhannya tapak-tapak projek yang depa cadangkan tu tak berjenis semuanya, kecuali satu. Hat satu tu kan ka, bukan takat berjenis, hatta ada daya penarik Impulse pun. Saba' sat chek, hat tu kita KIV sat dulu aih.

Nak cerita bagi, punyalah tak berjenis cadangan tapak projek depa ni, sampaikan ada tapak yang jadi tempat budak-budak sekolah dan beliawanis kampung main netball pun depa cadang suruh bina projek kat situ. Aku pun tanya la, habih kalau bina projek kat situ kat mana pulak golongan remaja nak bersukan. Antara jawapan yang diberi :

i. Takpe, padang ni pun sebenarnya diorang tumpang je.

ii. Takpe (sambil tidak memberi pengakuan adanya gelanggang netball alternatif sekiranya gelanggang sedia ada dibina projek).

Aku walaupun tak aktif bersukan, tapi aku prihatin jugak dengan keperluan pemudi kampung nak bersukan ni. Depa ni punyalah nak tunjuk kata ada projek di bawah kepimpinan depa, sampai terlupa kemaslahatan anggota masyarakat lain. Bila aku tanya ada tak bincang dengan pihak terlibat, depa dok pusin kot jauh, jawab dak jugak.

Ada pulak tu, nak suruh bina projek kat kawasan dok kena banjir tiap-tiap tahun. Katanya la ni depa kena pi nala punya jauh walaupun takat nak beli gula. Kedai makan sedia ada pulak dok atas rizab jalan. Rizab jalan bukan hampa tak tau, kalau sampai masa nak perlebar jalan dah kena pindah.

Yang kawasan tu pun satu, kalau nama dia KL tu aku tak hairan sangat la, sebab padat penduduk dan penduduknya suka buang sampah merata sampai longkang tersumbat, ni kawasan pedalaman saja pun, tu pun dok banjir jugak.

Ketua kampung tu kata kalau jadi bina projek kat situ dia cadang supaya bangunan tu dibina di atas tiang, kunun nak bagi tinggi daripada paras sedia ada la kunun. Aku kata kena la ikut standard plan yang dok ada. Dalam plan, bangunan tu macam rumah teres setingkat saja la, mana ada tiang kat bawah nak elak banjir apa semua.

Satu lagi dia cadang supaya ditambun tanah lebih kurang 4 kaki supaya kedudukan bangunan tu tinggi. Ish, hat ni satu lagi siru. Peruntukan projek mana masuk tambun tanah berlori-lori tu. Lagu tu la aku haba' kat dia.

Sorang dari ofis daerah berkenaan kata kat aku, kalau dah banjir pakai takdak orang jugak nak pi bangunan tu pun, semua pakat pindah pi balai raya. Aku kata aku pun pikia' lagu tu la jugak. Yang aku nampak, permasalahan banjir tu yang perlu diselesaikan terlebih dulu daripada kalut nak projek hat tu hat ni. Dah tak banjir kalu buat la projek apa pun. Tapi sebagai jawapan diplomasi aku kata kat ketua kampung tu bahawa aku akan panjangkan kat orang yang berkenaan untuk pertimbangan. Ya la, nak kata tak berkenan pun bukan buleh serbu tak pakai helmet, cagha tu kena ada.

Ada satu lokasi pulak ni, tanah pun tak berapa ada di samping tak berjenih. Ada satu tapak tu katanya nak buat workshop, tapi aku tengok belakang tu ada sekolah agama rakyat dan masjid. Parpu betui. Aku tanya ketua kampung dia, kalau tak dapat 4 + 2 unit projek, agak-agak berapa yang dia rasa o.k.? Hampa tau apa kata dia? Asalnya dia mintak 5 + 5 unit. Mak aih. Hat 4 + 2 unit tu pun aku jenuh pikia' nak mot tang mana pasai tanah pun tak berapa nak ada, inikan pulak 5 + 5 unit. Hat ni yang aku kata tomak-ninah tadi ni.

Berbalik kepada satu-satunya tapak projek yang aku kata paling berjenih tu. Terletak di tepi jalan, lokasinya tidak memerlukan kerja-kerja tanah yang banyak sebab tanah dah rata. Kira rata dah la tu, nak betul-betul Tanah Rata kat Cameron Highlands la hampa pun. Siap berpagar dawai. Di belakangnya masjid, sungguh menginsafkan. Sejajar dengan lokasi tapak tersebut ialah kedai makan PLB. Hat ni yang best ni, sementara mengolet ('collect' la tu) data-data daripada ketua kampung, aku dan rombongan yang ada pun order minum. Hampa tau sapa mai ambik order?

Seorang budak pompuan baya-baya Wani siap bertudung labuh warna biru gelap.

Kalau dah dia yang ambik order, dah tentulah dia juga yang hantar. Diulangi, seorang budak pompuan baya-baya Wani siap bertudung labuh warna biru gelap.

Memang sahih aku rekemen punyalah. Rekemen supaya pembinaan projek dibuat di situ. Kalau dah pembinaan projek berjalan, sudah menjadi kemestianlah untuk aku selalu ke situ. Nak tengok kemajuan kerja, lewat jadual ka hapa ka. Hampa ni misconception tul la.

Sesudah menamatkan advencer, aku sembahyang kat sebuah masjid berwarna putih. Bersebelahan masjid itu sebuah sekolah agama di bandar diraja dan kelihatan pelajar-pelajar perempuan bertudung labuh melalui koridor di setiap tingkat sekolah. Selepas Asar budak-budak pompuan ni ada latihan kadet bomba la kot, sebab ada van bomba kat situ, siap direntangkan gelung paip bomba kat padang. Ah, aku lebih suka part depa jalan kat koridor depan kelas.

Nota :

Empat perenggan terakhir itulah menyebabkan aku suka ronda-ronda di daerah ini. Ya, saat itu aku akui aku bukanlah semurni Azam si penjual tempe apatah lagi Fahri dalam Ayat-Ayat Cinta yang Pian dok baca la ni.

3 comments:

Anonymous said...

Saudara,

Memang saudara seorang penulis yang berbakat. Membaca entry saudara tidak cukup-cukup rasanya. Membaca blog saudara semacam saya masuk dalam dunia saudara. Tahniah.

Saya peminat sastera tapi saya tidak dapat menulis seperti saudara. Saya juga ptd, mungkin satu hari kita dapat berjumpa.

cik mawar kawan beruang said...

Amaran Kerajaan Malaysia: Jangan teruja lebih-lebih sangat aih...

ho ho ho horlick...

jom pekena teh (tarik) kat tepi sekolah agama... ~wink~

det said...

aku x tau laa wani mana yg hang maksudkan, tp setakat kenai hang (walaupun x berapa kenai sebenaqnya), musti ala2 fasha sandha kot..

baguih la usyar budak pakai tudung labuh tu, drp hang usyar budak baju singkat kan...hang pun dah lanjut usia..:)