Thursday, January 06, 2011

Fardhu Kifayah: Suatu Tuntutan Di Pulau Pinang...

Aku sebenarnya mengamati perkara-perkara berkaitan fardhu kifayah ini sudah lama. Tapi dengan senario semasa aku berasakan bahawa keperluan melaksanakan perkara-perkara bersifat fardhu kifayah ini sudah menghampiri tahap wajib. Itu pandangan peribadiku, dengan menyedari bawah fardhu kifayah tetap sifatnya fardhu kifayah. Cuma apabila aku sandarkan pada latar belakang geografi, khususnya di Pulau Pinang, aku rasa masanya sangat-sangat kena, malah sepatutnya jauh lebih lama maslahah umat Melayu Islam ditangani sewajarnya. Yang aku maksudkan ialah perkhidmatan bidang kepakaran profesional tertentu yang sangat sulit untuk orang Melayu Islam di negeri aku mendapatkannya, hatta di kawasan sempadan negeri yang terdekat sekalipun.

Aku akui, aku tiada kemampuan untuk merealisasikan hasrat itu. Utama, dari segi kelayakan akademik mustahil untuk aku sediakan perkhidmatan yang diperlukan.Walau bagaimanapun, satu perkara yang pasti, insya-Allah aku dan ramai lagi umat Melayu Islam akan sentiasa sokong perkhidmatan orang Melayu Islam yang lain sekiranya ditawarkan dan munasabah dari segi mutu perkhidmatan dan harga. Aku dan mereka memang mencari alternatif kepada perkhidmatan sedia ada. Masalahnya ada jenis perkhidmatan kepakaran yang langsung tiada.

Aku berikan satu contoh. Aku nak bawa bayiku berjumpa dengan pakar kanak-kanak sebab ada masalah kesihatan terutamanya ruam. Mak aku kata ada Klinik Tan & Tan di Bukit Mertajam. Klinik ini bagi aku memang popular sejak dahulu, dan established, tapi aku cuba mencari yang lebih dekat dengan rumah, area Nibong Tebal dan Parit Buntar. Selain Google, aku juga baca beberapa blog yang menyarankan klinik pakar kanak-kanak di kawasan yang aku cari. Dua blog yang aku baca, para penulisnya orang Melayu, seakan-akan endorse Ho Specialist di Parit Buntar, ada sebab cajnya yang berpatutan, ada sebab rawatan yang berkesan.

Dalam perjalanan ke Parit Buntar, aku terperasan Singapore Family & Child Clinic di Nibong Tebal sebab kedudukannya di tepi jalan. Tapi sebab endorsement di blog-blog, aku teruskan mencari lokasi Ho Child Specialist di Parit Buntar. Dalam Google kata Jalan Menteri letaknya sekitar Permatang Tok Mahat. Setahu aku, dan setelah memandu untuk mencari, memang tak ada pun sebarang klinik di kawasan Permatang Tok Mahat itu. Lalu aku teruskan ke Pekan Lama Parit Buntar, sebab di Pusat Bandar pun memang tak pernah lagi aku perasan ada klinik kanak-kanak kat situ, sementelahan cik raja kata hasil carian Google dia menyatakan lokasi klinik berkenaan di Pekan Lama.

Sejak wujudnya Pusat Bandar, Pekan Lama Parit Buntar boleh dikatakan lengang berbanding zaman kegemilangannya. Meriah seminggu sekali sahaja, petang Jumaat sebab ada pasar malam. Tapi bukanlah maksudnya aku tak pernah langsung menjejakkan kaki ke situ, cuma tak perasan pula ada klinik apatah lagi klinik pakar kanak-kanak. Akhirnya jumpa juga klinik tersebut, setelah pusing dua-tiga kali. Tengok dari luar memang colourful dari segi warna papan iklan. Kasut tinggal di luar.

Memandangkan ini kali pertama mendaftarkan bayiku, aku dan cik raja berpandangan bagaimana prosedurnya. Adakah nak dihulur I/C aku atau cik raja. Rupanya misi (aku panggil misi la dalam entri ini walaupun lebih kepada petugas kaunter dan ubat-ubatan dengan uniform pun tak pakai atau memang tak ada). Diberi kepadaku sekeping kertas yang lebih kecil daripada 1/4 kertas A4 yang dilipat empat. Ada ruang nama, alamat, nama ibu bapa, nombor telefon dll. Selepas diisi ku kembalikan semula kepadanya. Kemudian tunggu bersama cik raja dan Raihan sementara dia key in guna komputer yang terletak di bahagian bawah paras kaunter pendaftaran dialas dengan kaca lutsinar.

Sampai waktu, kami pun bertemu doktor, kebetulan tak ada pesakit lain masa itu.

Yang mengejutkan aku ialah cara layanan si Ho ini. Mungkin benchmark aku tinggi berbanding penulis-penulis blog yang recommend klinik ini, tapi expectation aku ialah sebagai doktor, tambahan pula doktor yang kepakarannya bidang kanak-kanak, layanan termasuk nada pertuturan lebih lembut dan mesra pelanggan. Tapi ciri-ciri itu aku tak dapati pada dia. Yang aku dapati ialah approach dia yang bertanya cara-cara kami handle bayi (sukatan bancuhan susu, susu jenis apa yang diberi, jenis sabun mandian bayi, cara tepuk kalau burp dll.). Tak dinafikan, sebagai pasangan yang kali pertama menimang cahaya mata, sudah tentu terdapat kelemahan dan kesilapan tertentu dalam teknik menjaga bayi. Tapi, instead of jelaskan dengan tutur kata yang berhemah, dia response dengan nada sinis lalu membebel. Hampir semua soalan tentang penjagaan bayi yang dia tanya tu kami tak lakukan kesalahan pun, tapi sama ada betul atau silap (pada pandangan dia), ulasan susulan dia tetap dalam format yang sama. Contohnya, masa dia tanya tentang sukatan bancuhan susu, berapa auns, kami jawab 30 ml satu scoop. Mana ada orang guna sukatan British dah la ni. Entah dia ni memang pak awang ka apa (sila rujuk karekter dalam drama radio Kebun Pak Awang) dia ingat kami jawab 3 auns satu scoop, then dia start nak membebel macam nak marah. Buat kerja menulis apa ntah sambil bertanya, memang la tak fokus. Bila bagitau sekali lagi kata 30 ml satu scoop sambil disahkan oleh misi, still dia response secara tak menyenangkan, "Tadi u kata 3 auns", memang sah pak awang. Nampak sangat approach nak menyalahkan client. What the heck!

Ya, dia ada juga senyum, tapi senyum dia tu bukan jenis senyuman doktor yang kita tau mesra pelanggan. Yang paling ridiculous ialah apabila dia tanya berapa lama sekali beri susu kepada bayi. Apabila cik raja menjawab setiap sejam, dia start lagi pot-pet-pot-pet dia tu. Kalau ikut dia tau berapa jam? Tiga jam sekali. Alasan: 1) Kalau nak bagi setengah jam sekali pun boleh tapi tak buleh buat kheja lain la, 2) Kat hospital pun dia buat macam tu, 3) Supaya bayi berdisiplin dan tak minta susu setiap masa, 4) Supaya kita tau sama ada bayi tu menangis sebab lapar susu atau sebab lain.

Oleh yang demikian, saja aku tanyakan soalan kat dia, so, kalau baby menangis dalam tempoh tiga jam tu biar saja la. Tau dia jawab apa? Biar saja. Satu praktis yang karut bagi aku, sebab 1) Bila bayi tegheyak, of course la kita check segala-galanya pada baby; lampin dia, perut dia kembung ka dak, then baru bagi susu. Let say, tunggu juga sampai tiga jam, then baru nak bagi susu, tak ka kembung perut budak tu. Dan kita pun larat ka nak dengar budak tu melahang tak berenti, 2) Kalau praktis dia kat hospital tu macam tu, aku rasa tu sama spesies dengan misi-misi kat hospital tertentu yang pemalas nak buat kheja lebih, lagi tak cukup jam, atau kalau budak kheyau jugak walaupun baru minum susu jugak, depa akan buat derk sampai time minum susu seterusnya, maklum la bukan anak depa, dan depa buleh la boh dalam satu bilik bagi budak-budak tu pakat-pakat kheyau ramai-ramai. Aku & cik raja bukan jenis balo' liat macam dia & co.

Satu perkara yang aku terkesan dengan keadaan ini ialah, sepatutnya semakin tinggi ilmu seseorang, dalam konteks ini semakin pakar doktor itu, semakin terserlah top-notch of his public relations and treatment. Aku teringat Dr. Mohd Hishamudin Harun, Pakar Perubatan (Haemato-Onkology) yang merawat aku di Al-Islam Specialist Hospital (sorry doc, lama tak jumpa). Hampir sepanjang masa aku lihat dia ke Masjid Kampung Baru untuk solat jemaah, memperlihatkan bagaimana orangnya, walaupun premis ni tak adil bagi doktor kat Parit Buntar tu. Cara cakapnya, cara explain kepada pesakit, at least dari segi psikologi pesakit rasa selesa. Plus point ialah every advices given will be accompanied with nasihat-nasihat agama yang ada kaitan dengan ketentuan Allah dalam kesihatan. Begitu juga kata cik raja di Hopsital Sultanah Nur Zahirah, doktor-doktor pakar kerajaan ni memang berhemah dalam berbicara, padahal ada yang dah bergelar Dato' pun. Malangnya aku tak jumpa sifat-sifat ni kat Parit Buntar tu. Sesi konsultansi rasa macam dalam keadaan tension ada la.

Aku sarankan kepada cik raja untuk dapat second opinion, sebab aku tak puas hati terutama tentang tempoh pemberian susu. So, lepas pi beli pampers dan alat-alat bayi kat Manjaku, kami gerak sekali lagi ke Singapore Children & Family Clinic (Nibong Tebal) yang buka semula pada pukul 2 petang. Kasut boleh letak di dalam, ada ruang petak segi empat selepas pintu masuk, ruang tersebut lebih rendah dan berlainan warna dengan jubin lain di luar petak. Di sini, aku dapati elemen profesionalisme lebih meyakinkan berbanding klinik di Parit Buntar itu. Semasa pendaftaran, petugas wanita, yang walaupun tidak beruniform, mengeluarkan satu folder kertas lebih kurang saiz A4 untuk particulars pesakit. Folder macam tu mengingatkan aku kepada standard yang terdapat di hospital swasta. One good impression at first sight. In fact, at first dia nak tolong isikan nama Raihan dan particulars seterusnya, tapi sebab aku rasa daripada aku menyebut dan mengeja kat dia lebih baik aku tulis sendiri. So, dia bagi sebatang pensel untuk aku tulis sebelum dia key ini dalam database.

Kami menunggu untuk dipanggil masuk. Rupanya, petugas itu nak timbang berat Raihan. Another good impression. Ini baru profesional, siap timbang berat bayi. 3.2 kg dah. Then, baru dipanggil masuk oleh doktor lelaki itu sendiri. "Amnaa...". Wah, ada kemajuan.

Seriously, obviously ada ketenangan fikiran dan perasaan apabila pintu dibuka. Hello, doktor menyapa. Cakapnya pun lembut. Sepanjang sesi konsultansi, dia bersikap terbuka dengan soalan-soalan yang ditanya kerana katanya memang itu soalan-soalan biasa bagi bayi pertama. Mungkin dia boring nak jawab soalan-soalan yang sama, tapi bagi kami ini pengalaman pertama. Cuma kalaupun dia boring semua soalan tu dia still jawab dengan nada suara yang munasabah dan melegakan kami.

Cuma masalah orang sains ni selalu berpegang kepada logik dan penemuan saintifik. Misalnya, bab pakai barut, dia propose theory bahawa bayi dipakaikan barut kerana takut angin (sebenarnya ada rasional lain bayi dipakaikan barut). Kalau ikut kata dia, manusia ni sepanjang masa dalam badan dia ada angin. Then, bila dia start nak bagi ulasan berangkai aku rasa dia ni dah macam hat Parit Buntar tadi dah ni. Antaranya, dia kata kalau angin boleh masuk kot pusat bayi yang dibarut tu, kalau mandi pun air boleh masuk jugak. So katanya, bila pusat bayi dah tanggal then automatically ruang dah ditutup. Dan dia tambah lagi, kalau betul-betul tak mau angin masuk ke badan bayi, kena tutup seluruh badan, which for me is a lame reasoning (and irritating too). Dalam hal ini, aku mengambil sikap taking the best from both worlds. Sebab sains tak semestinya menawarkan nasihat yang terbaik dan paling mujarab. Tradisi dan kaedah alternatif juga bukan superstitious yang menghasilkan petua-petua out of nowhere. Orang tua-tua berpetua berdasarkan pengalaman. Mana kita tahu berapa banyak juga trial and error dalam proses tersebut, tapi rumusannya sudah tersedia untuk kita amalkan. Macam jugak aya' dan minyak selusuh untuk mudah bersalin, sains bukan percaya tu semua. Aku beri satu analogi kepada cik raja, dalam proses penyembuhan kanser, doktor akan sarankan supaya buat kemoterapi. Kesan pada tubuh pesakit jangan cerita la, rambut gugur, badan jadi seghoh. Tapi ada rawatan alternatif, cara Islam misalnya, macam Ustaz Mail dekat rumah aku ni buat aya' yang dibaca ayat-ayat suci. Ada pesakit yang hilang kanser dengan izin Allah, sampai doktor pun naik hairan, dah tentu ada perkara-perkara yang sukar dijelaskan secara saintifik. Cuma masalahnya doktor bagi kata dua kalau tak teruskan perubatan dengan cara kemoterapi ni depa takkan bertanggungjawab kalau apa-apa jadi. Rawatan kemoterapi diteruskan dan sel kanser menyerang kembali. Maknanya, kita jangan taksub dengan satu-satu pegangan, tak kira la dalam mazhab akidah atau maslahah hidup. Ada la sebab-musababnya bayi dibarut, dibedung dll. yang pada pandangan sains bukan satu keperluan. Sains mungkin memandang amalan-amalan macam tu tak relevan dalam aspek tertentu, tapi sains terlepas pandang aspek lain yang dititikberatkan oleh amalan tradisi. Dan kadang-kala, layman terms macam angin dan sebagainya mungkin ada istilah lain dalam bidang perubatan, cuma orang biasa kalau perut kembung kita kata la angin. Cuba ambil perumpamaan darah. Semua orang ada darah, tapi sebab apa bila tak sihat boleh ada istilah darah rendah atau darah tinggi. Same goes to angin, when there are times that certain amount of angin could harm us. But as usual, science is always right. Disgusting.

Taksub aside, aku ajukan soalan kat dia tentang tempoh masa pemberian susu kepada bayi. Tau apa dia jawab? "On demand". See, always seek for second opinion. Kalau ikut hat Parit Buntar tu alamat menangis kehausan la anak aku sebab belum cukup tiga jam. This is not the case of wishing for the most soothing answer, but listening to the most reasonable opinion. Selain itu, doktor ini hanya beri krim untuk sapu bagi ruam Raihan, itupun paling mild katanya sebab kalau boleh kanak-kanak dia tak mau bagi ubat sangat. Pertanyaan tentang kadang-kadang nafas Raihan macam berbunyi sikit katanya normal sebab saluran pernafasan bayi belum matang. Konsultansi RM20, ubat RM10. Berbanding hat Parit Buntar tu tiga jenis ubat dibaginya; krim fungal la, ubat mandi la, ubat titik untuk hidung la, semua sekali RM69. Aku tak melihat dari segi kos ubat, tapi penting untuk tak percaya bulat-bulat pendapat sorang saja dalam apa hal pun termasuk kesihatan. To top the good impression, doktor ni siap offer untuk telefon dia kalau ada apa-apa nak tanya. Aku katakan pada cik raja, this doctor is merely being diplomatic, but in terms of offering something extra, he deserves a credit. By the way, kata pembatu perubatan tu doktor tu namanya Thomas. Walaupun dia bukan Pediatrician sebaliknya Family Practitioner, tapi layanan dan nada suara dia mengatasi orang yang kununnya pakar kanak-kanak. Raihan pun kata cik raja khusyuk saja melihat doktor tu bagi explanation tadi, masa kat Parit Buntar tu bukan main punya kheyau. Budak-budak pun boleh menilai, apatah lagi orang dewasa. Doktor pompuan di klinik ini hari Selasa, Doktor Loh.

*****
Berbalik kepada persoalan fardhu kifayah, aku harapkan orang-orang Melayu Islam yang ada kepakaran dalam bidang tertentu supaya tawarkanlah kepakaran anda tu untuk saudara Melayu Islam yang lain. Yang aku maksudkan dengan kepakaran ialah kalau doktor bukan setakat MD, sebaliknya bidang pengkhususan seperti Pediatrics dan sebagainya. Analoginya ialah seperti Radix Fried Chicken. Walaupun dari segi kualiti belum cecah tahap KFC, tapi tengoklah bagaimana sambutan orang Melayu Islam kat tempat2 yang ada Radix Fried Chicken ni, penuh sentiasa. Moralnya ialah for sure orang Melayu Islam akan sokong perusahaan saudara sebangsa seagama dia sebab orang Melayu Islam dah ada kemampuan ekonomi pun. Cuma sebab depa tak dak pilihan, so terpaksa la pi mengadu hal kat orang lain jugak walaupun depa bukannya redha sangat pun. Hakikatnya perancangan kita ni tak strategik. Kita ada ribuan doktor generalist seluruh Malaysia, tapi kita tak cater secukupnya keperluan orang Melayu Islam di Pulau Pinang terutamanya. Cuba pi ke hospital-hospital kerajaan di Pulau Pinang, betapa susahnya kelahiran anak nak diharap untuk disambut oleh doktor Melayu Islam. Doktor-doktor memang ada etika perubatannya (walaupun banyak juga yang tak beretika pun) dengan memegang Sumpah Hippocrates, tapi isunya di sini ialah keselesaan pesakit Melayu Islam. Keselesaan di sini bukan setakat terhad kepada sama agama, sama bangsa bahkan persamaan dari sudut budaya dan adat resam. Misalnya, kalau jumpa Pediatrician Melayu Islam, lebih besar kebarangkalian isu nilai-nilai tradisi seperti bagi susu kepada bayi secara kerap serta barut, bedung dan sebagainya tidak timbul. Sebab apa, sebab sesama Melayu Islam ni lebih memahami. Proses rawatan pun dekat dengan hati orang Melayu Islam. Bak kata orang-orang kampung, kurang-kurang kalau nak cucuk depa baca bismillah. Skop yang lebih luas kita boleh huraikan sendiri.

Perancangan strategik juga perlu mengambilkira penempatan golongan profesional dengan kepakaran khusus tertentu di lokasi-lokasi strategik bagi kemudahan orang Melayu Islam. Apa gunanya kita menghasilkan, contohnya, ribuan doktor Melayu Islam yang generalist, tapi bila mai tang pakar nu pakar ni kita still kena refer kat orang lain. Tak semestinya setiap daerah ada orang yang pakar, cukup kalau ditempatkan di kawasan-kawasan yang boleh memberi khidmat kepada sejumlah orang Melayu yang signifikan dalam radius yang besar. Contoh, kalau letak di kawasan Transkrian, orang Seberang Perai Selatan boleh mai, orang Parit Buntar boleh mai, orang Bandar Baharu pun boleh mai. Apapun, penempatan ni bergantung juga kepada kesesuaian, contohnya kalau Neurologist mungkin perlu letak di tempat lebih urban seperti Bandar PERDA.

Hanyasanya ingin aku ingatkan, apabila kita melibatkan diri dalam sesuatu perusahaan / bidang perniagaan dengan membawa nama Melayu Islam, kualiti dalam segenap segi termasuk layanan pelanggan perlu dipastikan berada pada tahap tip-top, kalau tidak kita hanya akan memusnahkan reputasi bangsa dan agama kita sendiri. Setakat ni memang banyak kes nama sahaja Melayu Islam di premis berlabelkan Islam, tapi servis out, sama ada tak cekap mahupun tak mesra pelanggan. Memanglah susah, tapi kita kena set benchmark macam tu, sebab tu yang membezakan kita dengan depa. 


12.34 malam
Kampung Gurun

3 comments:

Unknown said...

Thanks for sharing..tgh survey klinik kanak2 sekitar parit buntar n nibong tebal

Unknown said...

Thanks for sharing..tgh survey klinik kanak2 sekitar parit buntar n nibong tebal

Unknown said...

Dah lama x pergi ho, dia punya doktor sama mereng dgn staff kat depan tu