Tuesday, February 22, 2005

It Comes To A Full Circle...

Petang Jumaat itu, aku bergegas ke INFRA. Bergegas-gegas pun, dan jugak aku balik rumah dulu. Dah siap mandi apa semua, lebih kurang 6.30 baru pi sana. Tanya2 pak guard dan beberapa orang yang lain, aku pun mendaftar. Ingatkan dapat sebilik dengan member, rupanya aku ditempatkan di bilik yang katanya untuk VIP. Sorang la tu. Tingkat paling bawah dan paling dekat dengan tempat pendaftaran pulak tu. Memang rezeki aku. Dengan beg galas dan beg bimbit aku, menjejak kaki ke kamar itu, mengingatkan aku waktu mula2 masuk Dorm Khalid masa Form One dulu. Bezanya, kali ini aku datang berseorangan dan hanya aku sorang bakal menghuni kamar setaraf chalet ini lengkap dengan pendingin hawa. Masa masuk Dorm Khalid dulu aku ditemani mak, ayah dan tok ayah. Dorm itu serba sederhana dan diduduki di samping seniors, adalah member sekelas aku, si Helmi yang suatu pagi tiba-tiba didapati tiada di katilnya dan berada di dorm lain. Ntah Misteri Nusantara ataupun seniors yang nak berlawak jenaka lalu diangkatnya hamba Allah secomel aku tu.

Malam tu, lebih kurang pukul 9, perlawanan dart dimulakan. Pergh, teams lain tu semua otai wakil ke MAKSPEN semua tu. Team aku, Rumah Sukan KSU hanya ada 2 orang yang mantap, yang lain boleh gagah saja, termasuk la aku yang tak semena-mena jadi pemain utama walaupun sepatutnya jadi simpanan saja. Game start dengan foursome. Masa main tu barulah aku belajar camno kiraannya dan menatang apa yang depa dok panggei rumah tu. Adat la, kalau masa tu baru nak pandai, result dia mesti la kalah. "Perlawanan seterusnya", umum M.C. merangkap player Rumah Timbalan Menteri II, "antara En. Hamzah bin sekian2 lawan En. Ahmad Redhauddin bin Ahmad Shokori". Giler, terkejut aku. "Eh, dalam list asal nama saya untuk foursome je". "Tapi list yang submit kat saya termasuk single sekali", kata si M.C. Ah, sudah, mati keras la aku camni. Sambil mengunyah chewing gum, aku main seslumberland yang boleh. Kalah dah tentu, malu dah takdir aku. Game lawan Rumah Timbalan Menteri II tu kami kalah 0-5.

Game seterusnya lawan Rumah Timbalan Menteri I, aku susun strategi supaya tak jadi single lagi. Aku lebih rela jadi foursome dan double. Cukup la game mula tadi tu. Ada la persaingan sikit, walau still kalah, kami dah bagi saingan sengit. Aku pun biasa dapatkan rumah untuk menang satu game. Sorang member aku tau2 naik syeikh masa jadi single. Melampau2 20 points nya tu. Giler ah ding dong. Game seterusnya, yang last, kami menang.


Daripada pukul 9 malam mula game, membawak ke pukul 3.30 pagi punya lawan dart, mata pun dah kuyu, kepala otak pun dah layu. Masa dinihari tu aku isi masa dengan SMS ex-classmate aku masa kat Irshad dulu. Dia pun heghan, apakejadahnya main dart lama2 macam tu. Aku explain la, tapi dia bukannya faham pun. Benda tu kena tengok dan terlibat sama. Dah menang game last tu aku pun balik la tido'. Member aku yang terer terlampau cara tiba-tiba tu nak tumpang sebab tak larat nak drive balik dah pagi2 buta tu. Aku tak kisah, apa guna ada kawan kalau tak boleh tolong-menolong. Baru masuk fasa pertama dalam alam mimpi, aku dikejutkan dengan nada handset aku. Ingatkan setakat mesej, lama lain macam bunyinya, rupanya ex-classmate aku tu call. Aku dah tak macam dulu, slumber je aku sembang. Kalau dulu, jangan harap la. Ada macam tak dak, tak dak lagi la macam tak dak, serupa saja. Macam2 la aku sembang, peramah la pulak aku ni. Sogha dia pun lain. Awatnya. Dia pulak heghan, macam mana tau kata lain, macam biasa sembang. Ya tak ya jugak. Tapi aku still kata sogha dia lain. Ntah, tapi aku rasa tak macam sogha dia la.

Banyak la citer2 zaman sekolah dulu. Tanya itu ini, apa perkembangan terkini. Masa 3-4 tahun dalam kelas yang sama dulu tak berani nak sembang, la ni o.k. la sikit. Rupanya hidup dia pun tak seindah yang aku sangka, bersimpang-siur, beronak duri, beranjau sepanjang jalan. Per2pun, kata kombinasi Roberto Benigni & Bruce Nolan, 'Life Is B.E.A. utiful'. Lawak betui aku kata kat dia, dulu tak pernah sembang. Iyalah, budak tak pandai macam aku ni segan la nak sembang dengan dia yang pandai tu. Punya la lama bersembang, sampai dia kata cup. Awatnya, la, kredit nak habih rupanya. Sorry la, aku kata, nak aku top-upkan ka? Of course dia kata tak payah, tapi aku pulak rasa bersalah. Patut aku yang call dia. Tapi dan jugak la aku tanya bila birthday dia dan aku offer nak beli pearl. Maklum la, aku desk-officer Sabah, sambil2 bertugas di luar pejabat, tolong merealisasikan hasrat kawan2. Macam Santa Claus la pulak.

Aku pun tak tau apa kesudahan hikayat aku ni, tapi setakat ni aku dah ada pengalaman tersendiri. Aku mula belajar memandang orang dengan mata hati, sebab gaya tersurat belum pasti kaya budi, mulia insan kerana pekerti, bahasa tidak dijual beli. Menghampiri RMKe-9 aku ni, mungkin aku temui lagi episod-episod tak tersangkakan. Anyway, in the end, it'll always be a happy ending. Always.

No comments: