Thursday, February 03, 2005

Selamat Hari Wilayah, Bah ! Selamat Hari Jadi, Pak Ngah!

Ini first time aku ada meeting dengan Timbalan Menteri kat JPP Sabah. Aku, sebagai desk-officer Sabah / Labuan, dah tentu En. Mus minit suruh aku hadir. Agenda mesyuarat pun dahsyat, semua program Bahagian PD disenaraikan satu persatu compared to other departments which are listed as their very own department. Punyalah core-business KKLW Bahagian PD ni. Meminjam confidence dan reputasi cemerlang En. Mus, aku pun present seslumberland yang boleh. Aku cuba pastikan aku tak usik reputasi SUB aku tu (Edisi Khas pasal En. Mus akan ke udara bulan 4 ni). Memang la tak sama style aku dan dia tapi at least aku tak kena belasah dalam meeting tu macam bahagian2 lain. Dalam keadaan biasa, aku tak berapa suka menjawab walaupun aku dikutuk sumpahi Eros tapi dalam meeting tu aku cakap je apa yang aku rasa patut cakap sebab ini melibatkan reputasi SUB aku secara khusus dan Bahagian PD secara am. Takde le goreng sampai hangit, facts and figures punya jawapan tu. Yang ajaibnya, presentation aku tu dalam slang K.L. Pelet Penang dah hilang pi mana pun tak tau, bahasa Melayu Johor-Riau mendominasi. Dalam tempoh setahun setengah saja aku dah boleh tune jadi camtu. Aku ingat lagi masa mula-mula masuk kerja dulu, aku terasa jugak nak cakap macam orang K.L. Tapi dah orang2 kat Bahagian PD ni faham cakap Utara, slumberland jelah. Kadang2, kita kena ambil pendekatan gabion mattress dan cuba elakkan stone-pitching (mentang2 aku buat Jalan Luar Bandar [JALB]). Flexibilty is the word, not rigidness. Aku tak pernah lupakan Penang sebab Penang tersenarai eksklusif dalam impian masa depan aku. Hujan ribut siap dengan guruh kilat semua sekali kat negeri orang, manakan sama dengan Penang walaupun dilanda tsunami.

Di sini, rupanya musim panas jugak macam di Semenanjung. Tapi sudah ditakdirkan, seperti Disember lepas semasa aku ke ADC 2004, hujan lebat sepanjang perjalanan ke Beaufort. Kali ni aku tak sia-siakan waktu mustajab begini. Doaku agar Rancangan Malaysia Kesembilan berjalan lancar dan aku dapat redha mak dan ayah aku. JALB yang aku melawat ni dah siap. Panjang lebih kurang 1.5 km dan dah diraise lebih kurang 1.5m dan aras asal untuk mengelakkan limpahan air sungai waktu hujan membanjiri jalan. Kata mak aku, ewah, macam Y.B. melawat kawasan la pulak. Elok juga aku arrange lawatan camni sebab sejak aku buat PJK tahun 2003 dulu sampai la la ni buat JALB, aku tak pernah ada lawatan muhibbah camni lagi. Sesudah itu ke pekan Beaufort. Hujan dah mulai renyai-renyai. Aku pekena kopi O panas dengan roti bakar dengan sekaya lemak berkrim perisa pandan campur marjerin, ditemani suhu senyaman salju. Ui, sejuk gedi camtu, pergh, macam kata iklan Twisties, "Mesti mau...".

Mendengar citer KPP Bahagian Jalan & Ir. Sabah ni reminds me that life, in the words of Five For Fighting is, "It's Not Easy". It was a wonderful moment to pay attention to their couple of years of experience in just less than two hours. Interrupting once in a while particularly when it came to sports. I'm not that active in terms of competing with other 21 people in chasing a ball every evening on the field but it doesn't mean that I'm a kaki bangku as other jabronis thus know nothing about sports. Ranging from the facets of their counterparts, their children to the extent of talking about celebrated world tennis players (Marat Safin, the newly crowned Australian Open Champion inevitably included in this package). Then only I know that both of them were martial arts exponents; one in taekwando (I heard 'dan / dans' mentiond) while another has ever practised karate-do. The two are still into sports, lately golf (yup, a golf-set was ready at their own disposal).

Aku sampai di Promenade semula hampir 8.15 malam. Bila kenderaan depa dah berlalu dari pandangan, aku ke deretan gerai yang bertentangan dengan hotel. Lokasi memang stategik sebab depannya laut. Dah order apa semua, aku keluarkan kertas nota yang aku dapat free dari bilik hotel. Kopi 'O' panas sampai dulu (ai, berapa kali minum kopi 'O' panas ini hari daaa...). Wah, sambil menghadap laut aku melihat bayang-bayang cahaya lampu meliuk lintuk menimpa permukaan air. Aku dah siap dengan pen nak menulis. Terasa macam Karim Raslan la pulak dalam Ceritalah. Tak semena-mena teringat sajak Chairil Anwar, "Angin membantu, laut terang, tapi terasa aku tidak 'kan sampai padanya". "Ha, ha, ha! (itu kata-kata hikmat aku yang terkini), aku gelak dalam hati. Senyum sorang-sorang bila kenangkan citer2 slapstick zaman jahiliah Tahun Gajah dulu. Hidup memang patut berwarna-warni macam kaler pelangi. Kalau dak, bosan giler la.

Kota Kinabalu - Beufort - Kota Kinabalu
30 Januari - 1 Februari 2005

No comments: