Friday, January 26, 2007

Ada Sakinah Di Wajahnya...

Langit jadi gelap-gelemat. Sekejap lagi bumi bakal tergelenang. Tapi dia masih berdiri di situ. Tekal mendongak ke udara. Entah apa sudah jadi, barangkali mendung cerminan hati.

Aku jadi hairan. Dia yang ku kenali ceria riang gembira, kini bermuram durja. Durjana apakah yang mengusutkan hidupnya.

Pasti ada sesuatu yang mengganggu sukma. Tapi aku tidak berani bertanya, apatah lagi lawan bicara. Hanya membiar soalan dan dzan bergelintar ulang-alik. Pelik.

Suatu petang, berbulan-bulan kemudian. Waktu terkocoh-kocoh menyelamatkan diri dari kekafiran, ada suara lirih menyempil ruang surau. Serasa-rasa aku teramat kenal akan suara itu lantas tercari-cari. Di suatu penjuru, ternyata. Hari ini aku bertekad, selesai solat, akan ku temui dia. Saat takbir diangkat, suara lirih itu jadi sir. Sesudah salam, baru suara itu dikuatkan semula seperti sediakala.

Aku menunggu dan terus menunggu hinggalah lafaz ‘sodaqallahul ‘adzim’ mendorong aku mendekati.

"Assalamu’alaikum." Dia membalas dengan sebaik-baik jawapan salam seraya kami bertemu pandang. Serentak aku terlongo.

Tuhan, ada sakinah di wajahnya...

No comments: