Sunday, February 18, 2007

Madah Terakhir...

Buat ke sekekian kalinya pagi itu, aku bangun lagi dengan semangat di bawah paras beku. Hari itu hari yang istimewa, membaca SMS ucapan selamat daripada adik dan seorang lagi yang entah siapa. Hari yang memang istimewa, tetapi aku masih digugah sengsara. Sungguh-sungguh sengsara. Dalam Tonggak Dua Belas ada disebut tentang keseronokan bekerja. Istilah itulah yang aku tercicir entah di mana, tercari-cari tiada berjumpa.

Berkecindan temanku Tuan Hakim Mahkamah Syar'iyyah, "Hang kata takdak heart and soul, awat yang dok balik malam-malam, hari cuti pun mai kheja lagi?" Membaca yang tersurat sebagaimana tercatat pada kolum out kad perakam waktu, memanglah gambaran komitmen sepenuh jiwa. Walhal sebenarnya tindakan tersebut hanya semata-mata tanggung jawab.

Hari-hari yang sentul selama dua bulan berterusan lagi hari itu. Dengan mengalas perut secara tidak ketahuan hala dek sehari suntuk melayan fe'el bos yang kalut mengejan waktu kerja-kerja urgent lain juga bertimbun-timbun, hari istimewa itu disambut penuh kelam kabut. Masa seketika menghening diri hanyalah di Masjid Putra; baru masuk kali kedua langsung mengimbas detik pertama menunaikan solat Jumaat di situ ketika permulaan kerjaya di Putrajaya.

Aku teringat lagu 'Kian' nyanyian Mawi lalu aku tertanya sendiri, kenapa aku terjebak mengejar dunia, sedangkan ia semata-mata sementara. Ditakdirkan saat ini aku memejam mata, memang papa kedana benar amal bakti yang aku miliki ketika ketenangan sudah terlalu lama berlalu pergi.

Saat itu aku berharap agar Tahun Hijriyyah yang menjelang akan membawa aku berhijrah bersamanya sesudah pengorbanan demi pengorbanan menjelang Hari Raya Korban. Kata Dollah Kok Lanas, seminggu dalam politik terlalu lama. Kata aku, lebih tiga tahun dalam kehidupan seorang penjawat awam di tempat yang sama pun lama juga. Memang ramai orang lain hendak bermastautin di tempat itu sampai bila-bila mendaki tangga demi tangga dalam kerjaya. Cuma aku pastikan aku bukanlah orangnya.

* * * * *

Hidup ini penuh misteri. Adakalanya, kita takkan dapat sesuatu jawapan sampai bila-bila. Almaklumlah, kita hanya termampu merencana, Dia juga Maha Melaksana. Sebagaimana persoalan itu berlegar-legar tanpa jawapan buat beberapa lama, demikianlah juga kali ini.

Tiada apa yang aku kesalkan, ralat atau mengkelan apabila meninggalkan tempat ini. Memang itupun doa aku selalu. Mungkin kena pada waktunya Tuhan mendengar permintaanku. Redha dan syukurlah banyak-banyak. Tinggalkan hat sentul-sentul kat sini. Cuma aku akan rindu akan banyak perkara, yang barangkali takkan langsung boleh ketemu sampai bila-bila :

Akademi Pengajian Islam, Universiti Malaya

Surau Presint 11

MPH Bookstore, Alamanda

Stesen ERL Putrajaya

Petronas 9D, 9E dan 11

The Baker’s Cottage

* * * * *

Ia bukan lagu Doa Perpisahan yang pernah dinyanyikan oleh Brothers. Lagu itu tidak mampu aku nyanyikan lagi. Mengapa? Kerana lagu itu teramat sayu. Pergh, syahdu beb.

Kata Shahnaz selepas Malam Secerah Pawana, aku bernyanyi macam tidak punya perasaan. Hakikatnya, nampak sahaja macam memandang ke hadapan, tapi sebenarnya aku tidak memandang siapa-siapa pun. Lirik lagu itu memang menyayat hati. Aku tahu, tapi aku ketegar juga hendak menghayati. Dan memang pun teramatlah syahdunya macam lagu Bayati. Sebenarnya Shahnaz tidak tahu, itu merupakan kali kedua aku bernyanyi secara terbuka begitu. Kali pertama semasa tahun 1993. Semasa Tingkatan 2 Al-Farabi, teacher bernama Halimatun Saadiah hendak melanjutkan pelajaran ke peringkat Master di Huddersfield. Jadinya, hari terakhir itu, budak-budak lelaki kelas aku pakat-pakat hendak buat persembahan nasyid. Aku pula depa suruh lead, ataupun istilah masa tu jadi 'tekong'. Sebenarnya ada lagi orang lain macam Mat Fudge, Mat Ghoset, Azmin, tapi entah, depa percayakan aku barangkali. Aku selalunya takkan menawarkan diri, biarlah orang lain. Tapi kalau orang suruh aku jarang menolak. (Bukanlah sebab nama aku Redha, lagipun masa itu nama Redha tidak dikenali di sekolah aku. Aku dikenali dengan nama lain, lain kali aku cerita). Saha pi tukar pakai sampin songket tu (pssst, tu salah satu sebab aku dengan sampin songket tak dapat dipisahkan, penuh dengan nilai estetika dan nostalgia), padahal show (ceh, show tu) sat saja. Bukan aku sorang, ramai-ramai. Dah selesai bersalin baju, hat budak-budak ASPURA ini bersekali dengan budak-budak luar (sekolah yang sama, cuma depa tidak tinggal di asrama) pun tumpang sekaki. Lagu itu memang selalu berkumandang di asrama. Tapi mendengarnya satu hal, menyanyikannya satu cerita lain pula. Budak-budak lelaki semua dah ready di depan, teacher duduk di tempat biasa. Tiada muzik tiada apa, acapella jauh sekali, kalau buat pun tak jadi sebab suara masing-masing memang tak harmoni. Kiranya nasyid style old-school lah. Pandangan aku masa menyanyi tu dihalakan ke tingkap sebelah kiri, merenung jauh kawasan lapang yang menghijau saujana mata memandang. Unggas berkicauan mengalunkan zikir kepada Tuhan. Semilir bertiup sepoi-sepoi bahasa petanda perpisahan bakal mengakhiri sebuah pertemuan. Tingkap itu memang sudah tidak berkaca, tapi mata aku pula yang berkaca (sebab aku masa itu sudah berkaca mata, just kidding, sila baca dengan memasukkan unsur-unsur sastera). Tak sanggup aku nak bertentang mata dengan member tilmizat kat depan, yang merangkumi majoriti 2/3 kat dalam kelas aku tu (itulah dia aku masa itu, mungkin fasal segan kot, kata Pi’ee "Kalau segan pi dok Bagan", kata Nabi "al-Haya’u minal iman", kata aku kedua-duanya sekali, sampailah la ni). Macam mana perasaan aku masa itu, macam itu jugalah Malam Secerah Pawana nan lalu. Nampak macam tiada perasaan, tapi sebenarnya Hanya Tuhan Yang Tahu. Orang bukannya tau pun, sebagaimana depa tak tau kata lagu tu bukan lagu asal Brothers, lagu tu nyanyian asal kumpulan An-Naurah, sebuah kumpulan nasyid perempuan dari Maahad Hamidiah, Kajang. Bagi aku versi asal lebih masyuk. Bukan sebab depa pompuan, tapi sebab syahdu itu lebih. Dua kali cukup la, kali ni dengar lagu lain pulak.

Dengan segala hormatnya dipersilakan mendengar sebuah lagi lagu nasyid old-school dengan meng'click' button play kat radio sebelah kiri tu. Sementara stok masih ada, layan jer!

* * * * *

"Jika terdengar suara azan, bergema sayup menjelang pagi, dalam irama ku kirim pesan, sebagai tanda aku ’dah pergi..."

2 comments:

Anonymous said...

Salam Adam, saya nak lagu ni. macam mana nak dptkan?

Farah said...

Salam saudara Adam,
Tak sangka ada lagi peminat lagu Doa Perpisahan nyanyian An Naurah. Lagu tu mmg syahdu.

FARAH
Ahli An Naurah
Maahad Hamidiah