Wednesday, July 25, 2007

Harimau Mati Meninggalkan Belang...

Kalau membaca komentar dalam Sunday Mail baru-baru ini, maka terserlah kebobrokan yang ada. Semuanya kerana kegagalan menanggapi kuasa sebagai satu amanah sebaliknya dilihat sebagai peluang. Sama je dengan geng Fatah yang dok ada sekarang.

Contohnya, semasa sesi di Australia, lawan yang patut ditentang ialah Sydney United, pasukan Olimpik dan pilihan New South Wales. Sebaliknya, melainkan Sydney United, 2 pasukan lagi hanyalah tangkap muat termasuklah 1 pasukan bola yang bermain secara part-time. Perlawanan rendah mutu yang diatur itu menghanguskan RM450,000.00, terima kasih kepada hubungan baik ejen berkenaan dengan seorang elit dalam persatuan nan itu.

Di negara sendiri pula lain ceritanya. Sepatutnya menentang Arab Saudi, Oman dan UAE. Tapi melainkan UAE, lawan lain hanyalah pasukan Olimpik Jamaica dan Kemboja. (nota : sebanyak RM50,000.00 disedekahkan kepada Kemboja untuk tujuan tersebut). Ya, sekali lagi terima kasih yang tidak terhingga kepada ejen dan elit berkenaan.

Natijahnya semua orang dah tahu, macam mana sokongan penonton yang masih menaruh harapan dibalas dengan corak permainan yang teruk. Memetik ungkapan dalam filem Leftenan Adnan, "kita mungkin kalah, tapi bukan sebab kita tak melawan". Hakikatnya terpaksa juga diakui, corak permainan yang ditunjukkan dalam 2 perlawanan awal memang menempa kekalahan. Kalaulah bersungguh-sungguh seperti menentang Iran, nescaya tiadalah angka 5 menjadi bahan kejian, cacian, makian, cemuhan, kutukan, amputan dan umpatan.

Mengulang soalan di penghujung filem Mami Jarum, "Adakah mereka akan insaf?". Dengan pengunduran dan pemecatan beberapa orang kununnya mungkin benar, tapi selagi hat dok ada tak bermuhasabah dan berhenti bagi memberi laluan kepada yang ahli mengganti, maka tidak hairanlah kalau ada yang dengan hemoi dan muka tebal entah berapa inci sudah mula melobi jawatan lebih tinggi. Sesungguhnya ada manusia yang nazak tersihir oleh kuasa meski nyata mereka sudah ketandusan idea. Andaikanlah semua ini berlaku di Jepun, alamat sudah berapa puluh kali orang yang sama melakukan harakiri.

Sehingga jelas ternampak kesungguhan dan keikhlasan untuk berubah, bagiku Harimau Malaya telah pun mati, meninggalkan belang pada jersi cap Nike.

No comments: