Monday, December 17, 2007

Bila Suffian Bersastera...

Sewaktu masih belum berumah tangga, aku membuat keputusan untuk tidak mengoptimumkan kesempatan cuti tersepit Aidil Adha. Sebaliknya aku lepak di rumah Shah di Kampung Sungai Ramal Dalam.

Selesai sembahyang sunat di sebuah masjid di Bangi, operasi pencarian bekalan makanan pun bermula. Rupa-rupanya kedai makan banyak yang tutup. Cari punya cari, akhirnya adalah satu kedai mamak. Untung sakan dia hari tu, pengusaha tunggallah katakan.

Tengah-tengah menjamu selera, ada call dari kampung. Suspense juga aku dapat call dari kampung di pagi raya. Rupa-rupanya ditanyakan padaku makan apa pagi-pagi raya begini. Apabila aku katakan roti canai, Dilah pun lagu dok layo’ kata depa kat kampung makan ketupat rendang dan segala macam. Hai, semacam jugak rasa.

Itulah kali pertama dan terakhir aku sambut Aidil Adha di tempat orang.

* * * * *

Ketika ini pun hujan masih turun dengan lebatnya. Adapun kejiranan yang aku huni bukanlah kawasan banjir. Maklumlah, kawasan hartawan dan bangsawan. Resmi dunia, begitulah. Cuba kalau kawasan-kawasan ulu banat ceruk paloh sebelah pedalaman, alamat dah lama dah tidur di balai raya.

Hanyasanya rasa kasihan aku kepada mereka berkenaan setakat itu sahajalah. Sedangkan kalau hujan emas di negeri orang pun lebih baik berhujan batu di negeri sendiri, inikan pula bila hujan ribut siap dengan banjir di negeri orang, sudah tentu berlebih-berlebih baik bercuti Raya Haji di negeri sendiri.

Memodifikasi ucapan Brutus kepada Plebeians beberapa ketika selepas ditikamnya Julius Caesar, "Not that I love this state less, but that I do not love it at all".

Selamat Berkorban. Chow!

Tingkat 4 Sebuah Kuarters
15 Disember 2007 (Sabtu)