Saturday, April 19, 2008

Sepucuk Surat Tidak Rasmi Kepada Sabina Rose Alphonse...

Sudah lama rasanya aku tidak "membakar minyak tengah malam". Kali terakhir seingat aku yang tidak "dhabit tam" ini ialah sewaktu muda belia. Sehubungan itu, malam ini aku duduk di meja tulis. Ambil mood suatu malam tahun 1997 di bilik 211 Blok 9A Kolej MISC. Ketika Asman, Aidil dan Akhtar sudah lama pengsan.

Di bilik itulah aku mengatur perkataan berserta Kamus Inggeris – Melayu Dewan di sisi. Menujukannya kepada seorang wanita Serani. Sepucuk surat yang apakala dibaca lantas mengubah lanskap gelaran kelas 1.01 hari-hari berikutnya.

Bezanya, kali ini, disebabkan rumah tumpangan ini mengamalkan konsep paperless seperti program Generic Office di bawah Apliksi Perdana MISC barangkali (kunun-kununnyalah), maka terpaksa aku menulis pada buku tuntutan perjalanan. Di tepi pula buku Tony Buzan, "Age-Proof Your Brain", menawarkan penambah baikan daya ingatan selain telan kismis Malaya. Ada 3 sesi kesemuanya :

i. 7-Day Get Sharp Plan
ii. 7- Week Stay Sharp Plan
iii. 7-Minute Mind Boosting Plan

Sungguhpun demikian, sebelum ketiga-tiga sesi bermula, ada 2 bahagian soalan perlu dijawab. Kedua-dua bahagian aku jawab sambil duduk berhampiran Pintu B6 KLIA.

Bahagian Pertama "Where Do You Think You Are?" mengehendaki aku mengisi berdasarkan skala 1 – 5 tahap kesukaran mengingati sesuatu perkara.

Bahagian Kedua, "The 7-Minute Mind Makeover". Setiap satu tugasan menguji kemahiran yang berbeza, ditambah perlu diselesaikan dalam tempoh masa antara 60 – 120 saat. Satu kerja pulak dah aku nak set masa sambil menyelesaikan masalah.

Bagi aku, yang paling best ialah tugasan yang menduga "Analytical Power"; "Codebreaker" namanya. Masa diberi 60 saat dan aku berjaya selesaikan dan semak dalam masa 43 saat. Ketika membongkar kod rahsia berkenaan, aku rasakan seolah-olah Hajime Kindaichi dan Conan Edogawa pun ada. Cuma tidaklah serumit kes kedua-dua penyiasat remaja, agak kacang juga.

Masalah seperti berikut :

"Kenal pasti mesej tersembunyi dalam mesej bertulis seorang suami curang kepada pembantu peribadinya. “Tell Oliver Now If General Happy Triple Yesterday’s Orders Under Rating Scheme, Don’t Accept Realtor’s Loan If Not Guaranteed"".

Kalau baca ayat-ayat berkenaan memanglah merapu dana. Jadinya, kaedah penyelesaian yang aku gunakan ialah fokus kepada huruf besar pada setiap perkataan dan tulis kembali dalam satu baris. Sudah semestinya akan tertera mesej yang masuk akal, sesuai dengan ciri-ciri seorang suami curang. Renung-renungkan, dan selamat beramal.

Nota :


Amacam, pintar bukan? Macam Sang Kancil (Tengok kereta la, ye tak? Hahaha, hang kata hang tera!).

Bilik 121, Residence Inn, Cherating
1.20 pagi
13 April 2008 (Sabtu)

No comments: