Monday, September 15, 2008

Advencer Si Peminum Susu Lembu : Episod Semuanya Hanyalah Kerna Dia...

Akhirnya aku kembali jua. Ke sini. Ke tempat aku membaca buku. Sambil merenung kaca lutsinar. Yang di depannya pohon-pohon kayu. Dan sebuah kolam menghimpunkan aliran air. Dari sungai kecil.

Sebentar lagi, aku akan terbang lagi. Ke Tanjung Puteri. Dalam debur debar dalam dada. Fikiran kusut bagai sarang tempua. Lalu di sinilah aku. Mencatat-catat sesuatu. Kalau-kalau boleh menenangkan perasaan.

Kalau ada si tertuduh, aku akan salahkan dia. Dia dengan segala keegoannya. Ego yang membikin benda mudah jadi payah. Membuat tugas senang jadi tunggang-langgang. Hadis ada menyebut, bila amanah atau tanggung jawab diserahkan kepada golongan yang bukan ahlinya, maka akibatnya sudah barang pasti jahanam. Penerima bahana antaranya aku. Seandainya aku check tekanan darah kali berikutnya, ada harapan lebih dari 140 / 90 waktu aku check kali pertama.

Hidup ini begitu barangkali. Baru nak rasa lega dah mula nak terkapa-kapa. Dialah puncanya.
Benda-benda sentul ini yang buat aku jadi mega mandom dan mega rosom. Kad raya sudah ku singgah beli di Pejabat Pos Mini, tapi dengan mandom dan rosom sebegini, apakah mungkin idea mencurah-curah lagi.



Suatu Sudut Di KLIA
8 September 2008 (Isnin)

No comments: