Monday, September 15, 2008

Advencer Si Peminum Susu Lembu : Episod Si Beguk Tanjung Puteri...

Mencatat-catat entri blog pada buku nota yang ku beli di Pasaraya Pantai Selamat, Kuantan dulu, serasa-rasa Misbun pula mencatat prestasi Chong Wei di gelanggang.

Yang berbeza hanya destinasi, watak dan tempat duduk. Yang lain-lain seakan-akan serupa.

Destinasi bukan lagi Jakarta, sebaliknya Tanjung Puteri. Watak si Muhandis digantikan dengan aku, watak Eliana digantikan dengan penolongku. Penolongku ini jauh sekali bintang sinetron macam Eliana. Waktu mula-mula aku bertugas di Federal KL ini, seakan-akan pada Dilah di wajahnya. Tapi sebenarnya dia 2 kali dari Wani walaupun bukan renjong macam Qin. Kira ADIL-l-AH tu. Dalam pesawat, tempat duduknya di depanku merangkap bersebelahan tingkap, berbeda dengan Mas Irul yang duduk bersebelahan Pak Ali sementara Eliana di belakang mereka. Mustahil untuk duduk bersebelahan. Sudah ku pastikan sedemikian ketika menggunakan kiosk boarding pass.

Selama-lamanya aku takkan menjadi Abdullah Khairul Azzam. Sebab itulah aku tidak mengajarkan kitab Al-Hikam.

Tapi dari segi karekter, sedikit-sebanyak masih wujud persamaan. Gaya dan pemikiran konservatif-tengah, sangat kontra dengan watak seorang lagi, seorang gadis yang memakai jeans; gaya dan pemikiran demokrat-tengah.

Tiada apa yang salah dengan penampilan, cuma manusia lazimnya Tuhan takdirkan gunya yang memiliki persamaan. Umpama Kartika si penjual kain. Rupawan, namun belum tentu menawan, sekurang-kurangnya pada pandangan Bu Nafis.

Dan aku juga, atas hujah yang sama, takkan melewati batas di antara ketua dengan penolong dalam tugasan ini. Being smitten by somebody is not beyond ordinary. Namun berjanjilah wahai diri, jangan sesekali engkau mungkiri.

No comments: