Thursday, December 23, 2004

Bermula Lembaran Baru...

Mulanya sekadar penuhi harapan orang. Lama-kelamaan buat kita rupanya tersedia ruang. Kita pun manfaatkan peluang depan mata. Sementelahan, Tuhan campakkan syu'ur itu cara tiba-tiba.

Kita tak serik melayur telapak tangan pada api meski sedar deria sentuh makin pudar seiring rentungnya jemari. Kita menjadi daoh; menampal dan menukar plaster berulang kali walhal ada penawar yang rasi.

Suatu hari, kita berseru pada diri, "Cukuplah, hujan ribut pun tahu berhenti!".

* * * * *

LAGU SIUL (versi TAK SEPADAN pada Februari 1943)

I
Laron pada mati
Terbakar di sumbu lampu
Aku juga menemu
Ajal di cerlang caya matamu
Heran! Ini badan yang selama berjaga
Habis hangus di api matamu
‘Ku kayak tidak tahu apa.

II
Aku kira
Beginilah nanti jadinya:
Kau kahwin, beranak dan berbahagia
Sedang aku mengembara serupa Ahasveros.

Dikutuk-sumpahi Eros
Aku merangkaki dinding buta
Tak satu juga pintu terbuka.

Jadi baik juga kita padami
Unggunan api ini
Karena kau tidak ‘kan apa-apa
Aku terpanggang tinggal rangka.

Chairil Anwar
22 November 1943

No comments: