Thursday, December 22, 2005

Allah Selamatkan Aku...

Ya, bertemu lagi dengan ulang tahun hari lahir, semakin dekat juga Izrail mampir.

Hari ni bertambah lagi umur aku, juga berjuta-juta lagi manusia di Mumbai, Rio de Janeiro, Casablanca, Azad Kashmir hatta Changlun sekalipun. Aku manusia biasa serba sederhana. Demikian, tak dak la aku celebrate birthday aku dengan memandu Ferrari Spider ataupun bermewah-mewahan macam anak hartawan. Kebetulan pulak tahun ni jatuh hari Khamis, berkat la sikit. Selalunya hari Sabtu jer.

Bertambah umur bertambah jugak la pengalaman. Ada yang masin berdengung, manis melecaih, tawa’ heibia’, pahit macam jadam pun ada. Pendek kata, macam-macam ada.

Hai, lama jugak aku dok sini. Bosan tahap maksima dah ni. Cuma la dah ada aktiviti sampingan nak isi masa lapang sebagai orang bujang. Yalah, mana larat ghalit dok tengok cicak saja. Cemuih ooo.

Entah, aku pun tak tau nak tulis apa lagi. Petua orang tua-tua, ulang tahun kelahiran adalah hari yang kita akan berasa lemah dan itulah masanya musuh akan mengambil kesempatan. Adakah aku sedang bersiap siaga menghadapi ancaman musuh? Tak jugak. Sebab aku berpegang kepada pepatah komik Hong Kong, ”Musuh jangan dicari, bersua jangan dielakkan”. Terkorban kerana mempertahankan diri pun dikira syahid. Sapa tak mau syahid.

Harapan aku sempena umur yang dah meningkat dan tahun baru yang bakal menjelang ni adalah supaya aku berubah ke arah yang lebih baik serba-serbi. La ni dah mula sikit-sikit sesuai dengan kemampuan. Cuba mengekalkan dan menambah sifat-sifat mahmudah dan membasmi sifat-sifat mazmumah yang menggelapkan hati.

Semoga akhir hayat aku dalam kalimah La Ilaha Illallah. Sebab ada sebuah hadis dalam Sahih Bukhari yang aku baca, Nabi ada bersabda, "Barangsiapa yang mengucap Laa ilaha illallah diakhir kalamnya dan yakin ia dengan kalimah tersebut, maka tempatnya adalah syurga. Anas bin Malik bertanya kepada Nabi, "Bolehkah aku khabarkan kepada mereka yang lain?". Kata Nabi, "Aku khuatir mereka tidak akan beramal dengan amalan yang lain.". Maka Anas bin Malik pun menyimpan sabda ini sehinggalah sesudah kewafatan Nabi baru dikhabarkan kepada umum.".

Amin, amin, amin, ya rabbal 'alamin, ya mujibassa'ilin.

No comments: