Wednesday, December 21, 2005

Sighu Betui La...

Tadi ada ceramah oleh Prof. Dr. Mohd. Yusof Othman dari UKM. Isi ceramahnya yang bersulamkan sirah nabawiyah dan bab-bab Islam lainnya segera membayangkan aku kepada style ceramah Pak Ngah aku. Kata Man Tongkat, Pak Ngah aku punya style Islamic. Cuma aku belum ada kesempatan dengar dia berceramah lagi. Bersembang selalu la, tambah pulak la ni parcel sebelah menyebelah jer tapi persembangan tak sama dengan ceramah.

Berbalik kepada Dr. Yusof tadi tu, aku dapat rasakan dia agak kecewa dengan pengendalian majlis. Jadinya, sambil sebok dalam ceramah tu, pihak-pihak yang berkenaan dibasuh sama. "Tounge-lashing", kata orang putih. Iyalah, dengan kehadiran peserta yang tak menepati masa, dengan top brass tak dapat turun sama kerana masa tu la nak buat meeting pun sampailah detik terakhir nak sampaikan momento tanda penghargaan pun kawan ni tengok kawan tu, kawan tu kalih kot kawan nu, memang sighu betui la.

Aku cuba letakkan diri aku dalam keadaan dia. Kalau aku pun aku rasa terhina. Suruh orang bagi ceramah tapi tak rai. Ada ka patut? Kalau tak respect dia sebagai ilmuan pun takpa, tapi cubalah hormat maruah dan harga diri dia sebagai manusia. Aku bab-bab buat tahana kat orang ni memang aku tak boleh terima dan rasa cukup marah. Sementelahan dia orang kampung aku pulak tu. Walaupun bukan aku yang buat tahana kat orang tapi aku rasa ralat jugak la bila benda macam ni terjadi. Bukan satu perkara yang pelik kalau tersebar cerita-cerita tak best pasal benda ni dan dia pun tobat tak mau mai lagi.

No comments: