Monday, March 13, 2006

Cayalah...

Mak aku, dalam SMSnya semalam, suruh aku doa supaya Wani tabah menerima sebarang keputusan SPMnya. Aku cuma terfikir dalam hati, nak gaduh apa, result dia mesti mantap punya la, kalah aku dengan Dilah. Walau macam manapun, terlintas jugak kemungkinan akan ada unsur-unsur sentul mengganggu gugat ketenteraman awam nantinya. Tapi segera anasir itu dipatahkan dengan keyakinan aku, bahawa dia mesti cemerlang punyalah.

Firasat aku terbukti tepat sekali lagi. Wani dapat 7A1. (Ish, ish, ish, adik sappa la tu?). Katanya terbaik kat STSSB. Baguih2, kalahkan bebudak Cina tu. (perhatian : tiada sebarang sentimen perkauman di sini, bersaing dengan cara yang sihat apa salahnya). Bak lirik sebuah lagu nasyid daripada Suara Firdaus berjudul "Menuju Wawasan",

"Umat Islam harus cemerlang
Hari ini mesti lebih baik dari semalam
Jangan buang masa
Siapa kata kita tidak boleh
Kita ada Allah Maha Kuasa
Kita punya kuasa tenaga
Doa sebagai senjata
Umat Islam sentiasa boleh..."


Aku suruh dia mintak UIA. Long term planning supaya dia ada asas yang kukuh. Baru ada sebab konkrit untuk aku ke Gombak selalu. Dia pun memang malas nak ke UUM pun.

Sebagaimana tertera dalam sekeping kad yang aku letak atas meja study dia sebelum aku bertolak ke sini semula hari raya nan lalu menjelang exam SPM, sekali lagi aku katakan, "Chayo, Wani, chayo!".

No comments: