Thursday, March 30, 2006

Yang Ditunggu Dah Tiba...

Zaman projek serba kekurangan ini, memang meneru kontraktor datang ke balai raya tempat berlangsungnya taklimat. Lagipun, telah dinyatakan dalam iklan bahawa kehadiran adalah WAJIB.

Ada kontraktor yang nampak cerdik, kalau diukur dari segi soalan berhubung aspek-aspek teknikal projek. Menampakkan pengalaman. Tapi bijak juga boss aku menjawab bersulamkan jenaka. Penuh keyakinan, dan bergaya tentunya (dengan vest GDWnya). Ish, ish, ish, boss sappa la tu.

Cuma ada sedikit unsur-unsur keWak Longan terjadi. Iyalah, apabila menaiki kenderaan rasmi (di plate number tertulis nama Kementerian), maka kenderaan kontraktor akan mengekor. Kami berhenti, depa pun berhenti. Kami tersilap jalan, depa pun tersilap juga. Tapi akhirnya sampai juga ke destinasi lawatan tapak. Alah, tengah hari rembang begitu, bukan nak melawat tapak sangat, nak tandatangan attendance sheet jer. Kang takde signature kang tak boleh beli dokumen tender lak. Macam budak universiti berebut nak tandatangan qa'imatul asma’ sebab takut kena bar exam pun ada aku tengok.

Dalam banyak-banyak kontraktor, ada jugak wakil Nordin Kassim, taukeh tempat pelupusan sampah bagi negeri Pulau Pinang di Pulau Burung, SPS. Member sekampung aku la jugak pun, Musaddiq & Shukri. Ui, jauhnya depa mai. Depa la tegur aku dulu, aku tak terperasan pun bila dah ramai-ramai camtu.

Menghitung semula bilangan syarikat dalam senarai kehadiran, pergh, semua sekali ada 80 kontraktor. Kebarangkalian yang amat tipis untuk dapat projek. Kalau dapat, kira bertuah sesangat la tu. Terutama bagi yang memang fail bab-bab projek ni (memang la kawasan paya dan berbukit, tapi takkan jalan 5 kilometer lebih sikit estimate sampai RM100 juta, memang tak pernah buat projek la tu, jadi laughing stock jer la korang).

Kalau dah rezeki depa, maka depa akan berjaya jugak. Sebab tercatat dalam buku La Tahzan, Nabi ada bersabda, mafhumnya, "Rezeki makhluk-makhluk Allah telah ditentukan 50 ribu tahun sebelum mereka dijadikan". Seperti juga rezeki aku sedang menyuap ice-cream double scoop sekarang ini, di tempat yang aku hanya boleh terbayang-bayang masa muda-muda dulu bila menelaah naskhah Lagenda Budak Setan oleh Ahadiat Akashah.

Baskin Robbins, Hentian Ayer Keroh
29 Mac 2006 (Rabu)

No comments: