Wednesday, August 09, 2006

Dhia, Seorang Redha...

Ana sewajarnya tidak bersenandika di sini, kerana permasalah ini melibatkan isu peribadi yang cukup seni. Tapi terfikir juga ana bahawa tiada salahnya, kerana blog ini ana yang empunya.

Beberapa kali dalam hidup, sampai ketika ana akan dihadapkan dengan pilihan-pilihan yang sukar. Ibarat bertemu buah si malakomo, ditelan mati emak, diluah mati bapa. Sukar, sukar teramat sangat. Tapi pilihan mesti dibuat.

Dalam hidup, ana semakin menyedari bahawa ana tidak boleh terus-terusan terperangkap dalam kenangan. Kenangan perlu ditransformasi menjadi objek nyata, disimpan di dalam laci, dikeluarkan kalau-kalau rindu, kemudian disimpan semula. Kenangan tidak boleh menjadi seumpama rantai besi pengikat kaki banduan, yang sudahlah dijatuhi hukuman penjara lalu terseksa pula.

Atas dasar itu, sekali lagi ana membuat keputusan yang penting ini. Tanpa istikharah yang tak sempat dikerjakan, sekadar menurut gerak hati yang ada kala boleh jadi tersilap namun selalu juga betul. Semoga Tuhan menunjukkan ana jalan yang lurus dengan suluhan dhia-Nya, kerana keputusan ana ini pun sebenarnya demi mengharap mardhatillah jua. Kebencian, kata nista umpat cela manusia bukan soalnya, keredhaan Tuhan lebih utama.

No comments: