Saturday, August 18, 2007

Percaya Hanya Seadanya II...

Lawler Kang, seorang yang hampir hilang nyawanya akibat derita sakit dalam perut yang akut menulis sebuah buku. Dalam buku itu beliau memetik istilah ciptaan Jim Collins menerusi buku bertajuk Good to Great. Istilah tersebut ialah Stockdale Paradox. Begini kisahnya :

"Sewaktu Perang Vietnam, ada seorang pegawai tentera Amerika Syarikat berpangkat paling tinggi dipenjarakan di Hotel Hanoi selama 8 tahun. Selama 8 tahun jugalah beliau diseksa sebanyak 20 kali. Namun demikian, beliau tidak sesekali mengaku kalah. Prinsip beliau, walau seteruk mana pun keadaan, bagaimana tipis pun peluangnya, beliau percaya bahawa beliau akan bebas juga.

Paradoks timbul apabila beliau ditanya tentang rakan-rakannya yang mengaku kalah. Kata beliau, mereka adalah golongan yang optimis. Golongan optimis ini merupakan mereka yang menetapkan dalam minda bahawa kalau tidak Hari Easter depan, maka Hari Krismas depan pasti mereka akan dibebaskan. Berlalulah sudah Easter dan Krismas yang dinanti, menyebabkan mereka sudah tidak dapat bertahan lagi.".

* * * * *

Buku berjudul Passion at Work akan terus berada di atas meja. Bila-bila terasa mega mandom aku akan memandang tajuknya lama-lama, lantas teringatkan tekad Vice Admiral James Stockdale dan paradoksnya.

The one fine day will come, when I blissfully bid those jabronis goodbye and GOODRIDDANCE!

1 comment:

bride-to-be said...

Mega Mandom...
Betulla tu...