Sewaktu di bangku menara gading, ada prinsip-prinsip yang wajib dihafal tanpa banyak soal. Oh tidak, bukan Prinsip Akaun. Dalam konteks ini, prinsip yang dimaksudkan ialah prinsip kitaran pasaran.
Menurut pensyarah-pensyarah Sekolah Pengurusan (ya, sesudah bertahun-tahun menimba ilmu di sekolah rendah dan sekolah menengah, aku masih lagi ke sekolah), dalam pasaran ada 4 prinsip. Prinsip awal ialah penembusan pasaran dan prinsip akhir ialah keluar dari pasaran setelah pasaran menjadi tepu.
Pada masa itu, aku dan sejumlah stenographers lagi cenderung untuk percaya bahawa sebagaimana prinsip Rukun Negara, prinsip kitaran pasaran juga perlu diterima bulat-bulat. Dalam hal ini aku menyalahkan W. Chan Kim dan Renee Mauborgne kerana lambat menghasilkan buku Blue Ocean Strategy. Cuma mereka bukanlah seperti To' Ki, sampai sudah mereka tidak mengaku salah.
Sebenarnya, walau setepu mana sekalipun sesuatu pasaran, bukanlah satu kemestian untuk angkat kaki. Pasaran sedia ada (red ocean) menjadi tepu kerana syarikat bersaing untuk merebut segmen pasaran yang sama dengan menggunakan pendekatan sedia ada. Di sinilah munculnya blue ocean strategy iaitu merebut segmen pasaran yang berlainan menggunakan pendekatan unik. Prinsip teras dalam blue ocean strategy ialah fokus, pembezaan dengan produk pesaing (divergence) dan slogan yang memikat (compelling tagline).
Buku tersebut memberi contoh Encik Guy Laliberte yang mengusahakan bisnes sarkis Cirque du Soleil.
Memanglah bisnes sarkis suatu cabang bisnes yang hidup ala Kamdar sahaja. Tapi Cirque du Soleil menawarkan kelainan yang sungguh mengujakan. Bayangkan menonton sarkis tanpa melihat persembahan rimau, singa dan haiwan-haiwan lain seangkatan. Jangan kata hampa, aku pun musykil. Bia' betui mamat ni? Tapi tuan-tuan, mamat ni masih betul lagi. Bukan setakat betul, cerdik pula. Laliberte menyedari bahawa kos penyelenggaraan dan rawatan binatang adalah mahal. Kalau nak ada tapi tak mahu selenggara maka jadilah seperti gelanggang woodball di Maran, dah rupa semak-samun dah. Jadi dengan meniadakan tiger (etc.) show ini, beliau dapat menjimatkan kos.
Walaupun ada aspek dikurangkan, ada aspek yang ditambah. Misalnya, beliau mewujudkan arena persembahan yang grand giler. Hotel Grand Continental pun tak grand macam tu. Arena sebeginilah yang tidak dipunyai oleh pesaing lain dalam industri sarkis antarabangsa.
Di samping itu, beliau juga menyasarkan golongan korporat dan peminat persembahan pentas seperti opera dan teater. Maka ada jalan cerita yang berkesinambungan, bukannya terpisah-pisah macam sarkis konvensional. Oleh itu juga, bentuk sarkis yang beliau tawarkan tak macam sarkis biasa. Nak kata sarkis, macam opera. Nak kata opera, masih ada badut-badut buat lawak. Cuma lawak badut sarkis ini bukanlah lawak slapstick sebaliknya berdaya intelektual. Hasil pendekatan ini, harga tiket tidak perlu ditambang murahkan seperti amalan pesaing, sebaliknya dinaikkan kerana segmen pasarannya terdiri daripada orang berpendapatan lumayan dan mampu bayar.
Moralnya, prinsip ciptaan manusia tidak tergolong dalam perkara ghaibat seperti Rukun Iman dan Rukun Islam yang muktamad diimani tanpa dakwa-dakwi.
Kejayaan itu Didekati Kekayaan itu Mendekati
1 week ago
No comments:
Post a Comment