Thursday, August 07, 2008

Hikayat Tikaman Bahasa...

Sesudah setengah pagi duduk di HR Dept. Federal KL tanpa sebarang berita akan penempatan, aku menurut saranan seorang senior dari mantan Federal, lalu aku ke khutub khanah. Meski tersilap lokasi ala-ala sesat di Kuala Lumpur dosa dan pahala bercampur walaupun sangat-sangat dekat, aku sampai juga ke khutub khanah itu.

Mula-mula membaca buku-buku berkaitan Federal KL. Lama-lama bila cemus melebar sayapnya maka mengalih pandang kepada komputer berInternet (amboi, takkan asyik-asyik ushar orang saja kot).

Perkara-perkara awal yang aku lakukan selain baca Utusan Online ialah mengarang e-mail ditujukan kepada semua warga Federal. Idea dah ada, draf pun dah siap walaupun tertinggal dalam beg di HR Dept. KL Federal. Draf yang tersusun secara sistematik dalam medula oblongata aku keluarkan kembali dalam bentuk gabungan aksara.

Aku sedar ayat aku lain macam sikit dan bakal mengundang pelbagai konotasi, tapi aku dah tunggu lama untuk tulis begini. Aku tak minat mengacung keris tapi sambil sebok aku menikam dengan bahasa.

Sekuntum e-mail bertajuk "Salam Hijriyyah" :

Assalamu'alaikum,

Dengan segala hormatnya saya merujuk kepada perkara di atas.

Alhamdulillah, alhafil fil akhir, sururun wa furuhun wa falah.

Sadarulkalam, setelah beberapa ketika dipertanggung jawabkan dengan pelaksanaan program ­­­___ dan ___, serta meninjau kemajuan projek di negeri Pahang, sukacita dimaklumkan bahawa saya telah bertukar ke Federal KL berkuat kuasa 16 Mei 2008.

Menerusi kesempatan ini, saya ingin merakamkan penghargaan atas kerjasama, bimbingan dan teguran bernas, juga memohon maaf atas kesilapan dan kekhilafan, sepanjang tempoh bertugas di Federal.

Akhirulkalam, semoga Federal terus maju jaya demi kemaslahatan ___ khususnya. Di mana jua berada, insya-Allah dalam perkhidmatan awam yang sama.

Sekian, terima kasih.

Adam Al-Bakafi

Federal KL
2 Jun 2008 (Isnin)
5.07 petang

No comments: