Monday, September 15, 2008

Advencer Si Peminum Susu Lembu : Episod Hikayat Perwira Berbaju Jingga...

Penolongku terlambat. Biasalah tu, sekali singgah kampung, sapa-sapa pun rasa malas nak keluar cepat-cepat. Sebagai ketua, kenalah aku mengambil inisiatif pergi dulu sebelummu. Dibawa oleh PRO jumpa Pengarah. Ku lihat PRO tabik kepada Pengarah. Tapi aku bukan ada kaitan dengan pasukan beruniform pun, maka aku masuk ke bilik Pengarah dan berjabat tangan sahajalah. Tabik ada macam-macam jenis untuk pasukan beruniform yang berlainan. Kalau tak tau cara yang betul baik tak payah.

Biasanya Pengarah banyak idea nak cakap, yang buat kunjungan hormat tumpang tokok-tambah saja. Ni dah lain pulak. Dia direct terkerenyih terkerisin, aku pulak banyak bercakap. Hantam sajalah labu...

*****

Merenung ke bawah memerhatikan bakal-bakal surveyor menghadiri taklimat, mengimbau kenangan lalu. Di tempat sebegini suatu ketika dulu, betapa seksa, sengsara dan sighunya meniti hari demi hari. Ada manusia yang tercipta bukan untuk buat sesuatu kerja. Maka apabila kerja tersebut terpaksa dilakukannya, memanglah naya.

Di Kuala Kubu Bharu 3-4 tahun lalu, orang-orang yang tugasnya serupa dengan orang di Jalan Larkin ini. Modul-modul lain aku tak minat, tak sesuai dengan jiwa aku. Yang aku minat hanyalah persembahan hari terakhir, sebab masa tu aku boleh melepaskan perasaan. Yang kawan-kawan aku pun aba' hang, sah kata aku jadi mastermind dalam persembahan-persembahan sebelum ni, hat ni pun depa nak suruh aku gak. Man Tongkat kalau tak salah aku pernah menyampaikan, waktu diminta buat persembahan, ada kawan yang kata, group kita ada ___. ___ tu aku la. Sebenarnya bukan senang nak cari idea waktu under pressure. Tapi dah depa nak sangat, apa lagi.

Malam penghabisan selepas dinner tu, aku boh selagu sajak Chairil Anwar, 'Aku', yang frasa "...binatang jalang..." aku tukar kepada "...pahlawan terbilang...". Ada lagi baris selepas tu aku tukar tapi tak ingat dah. Dan, walaupun masa rehearsal ada kawan-kawan kata tak sesuai, aku boh gak lagu Jamal, "Usah kau tangiskan perpisahan ini dengan air matamu, Telah ku korbankan jiwa dan ragaku untuk ibu pertiwi, Setulus doamu cukuplah bagiku sebagai azimat, Senyuman manismu, kasih dan sayangmu menjadi temanku...". Lagu tu la yang Dilah dan Wani dengar masa on the way balik dari pulau hari tu. Tapi depa bukan perasan pun bab-bab ni. Hat depan perasan cuma yang ada kaitan dengan Nihon-go. Tapi aku memang layan sangat la lagu tu, rupanya banyak lirik yang aku hentam keromo. Takpalah, benda dah berlalu.

*****

Semasa taklimat, yang bukan kepakaranku, mulanya rasa ginjal sikit. Ya la, macam mantan Pengarah JKSM yang pindah ke Bahagian Khidmat tu la. Ikut dan saja.

Sebaik masuk semula ke bilik taklimat, cuba berlagak selamba. Coat yang aku gantung di kerusi hitam Pengerusi aku pakai semula sambil berdiri, di depan mata-mata calon surveyor yang mengushar.

Berinspirasikan pengalaman mantan Pengarah JKSM mengendalikan mesyuarat, aku perlahan-lahan mengawal suasana. Nasib baik kadar deruan batnun tidak melebihi tahap desibel mesra alam, tidak kalu naya buleh.

Ada sekali tu, masa dirasakan seakan nak berbuih bucu-bucu bibirku, aku mengambil time-off dengan cara baik punya, minta penolongku menerangkan kehendak soalan.Terkejut gak dia, tapi aku tambah-tambah sikit la selepas tu. Tidak apa sangat takat tekan-tekan keyboard nak bagi tukar slide Power Point tu. Boleh relaks sikit mulut aku. Masa rehat tu terasa betul lega selepas tadi aku cakap tak berenti-berenti.

Calon-calon surveyor yang ramai ni, pada pandangan mata kasar ada yang tampak berkeyakinan, ada yang terbawa-bawa style remaja, ada yang pendiam, yang nampak blur pun ada. Macam tu la kot cikgu pelatih Prinsip Akaun masa aku Form Four nampak aku. "Muka stone", katanya. Hat budak-budak ni time aku tanya response lemah semacam, posa kot. Padahal zaman Nabi bulan posa pun pi perang. Tanya soalan, tapi muka blur gak lagi, nasib baik aku tak jadi cikgu, kalau tak sahih sakit jiwa.

Yang nampak blur ni aku ada ubatnya. Aku suruh dia sambung part demo cara nak approach responden. Takdak la berdiri, cuma pasang mike bagi kawan-kawan dengar. Baru ada akai.

Semasa taklimat tu, aku menyedari yang aku ni sekali-sekala candek tajam dan makan dalam jugak. Tapi tak sampai tahap kecengilan mantan Pengarah JKSM masa chair meeting.

Cuma part yang best tu, apabila boleh merenung tepat ke wajah surveyor yang tanya soalan, pompuan pulak tu, dan dengan nampak yakinnya, walaupun sebenarnya masa tu tengah ligat dok pikia' apa la nak bagi jawapan. Bagus, syabas, dah ada kemajuan.

Anyway, banyak gak la masalah-masalah sentul yang sepatutnya tak payah pikia' macam ada yang mula tak mau, pastu mau pulak dan mai taklimat sekali, sib bait buleh adjust kawan lain pi tempat lain. Banyak gak la hat buat semak kepala dan jiwa. Tapi dah angkara murka, nak buat geina.



Lapangan Terbang Antarabangsa Sultan Ismail
9 September 2008 (Selasa)

4 comments:

Anonymous said...

isy tuan,
mana boleh merenung perempuan...
memang sangat majula tuan...

A Shy Millionaire said...

tuan tenung sebab nak cari calon la tu.....

Anonymous said...

tuan cayrott,
Selamat Hari Raya...mintak maaf kalau ada terkasar bahasa ye...bila nak pekena teh tarik ni?

Anonymous said...

Lupa lak nak ucap kat tuan blog...

En Adam,
Selamat Hari Raya...maaf la kalau ada ter-usik,ter-kacau...atau yang sengaja usik, sengaja kacau...

teh tarik?
hehehhe....