Sunday, May 25, 2008

Advencer Si Peminum Teh (Tarik) : Episod Koc Koc Kereta Api...

Aku patut cuti lama dari hari Rabu membawa ke satu lagi hari Rabu. Tiket flight pun dah siap beli. Tapi tu la, Federal ni ada saja benda yang macam dibuat-buat kat aku. Buat program la pulak hari Sabtu Ahad. Sudahnya, aku terpaksa singkatkan tempoh percutian yang dah lama dirancang. Singkat banget, aku sampai kampung pun dah Rabu malam, tambah satu hari hari Khamis, lepas tu Jumaat pagi dah nak kena gerak. Tak berbaloi langsung. Rugi pulak lagi pasai tiket burnt.

Naik kereta api dari Parit Buntar ke KL Sentral jam 8.00 pagi. First time naik First Class, selesa giler, spacious, orang pun tak ramai maka buleh duduk ikut suka hati. Cuma dah beberapa ketika dok kat seat, aku terperasan bahawa takdak pramusaji menolak troli menjual makanan dari gerabak ke gerabak. Betul la kot info yang pernah aku baca beberapa ketika dulu bahawa perkhidmatan tu dah ditiadakan.

Teringat cerita teacher masa kat Irshad dulu bahawa dia nak balik raya pada suatu masa tapi tiket tak ada, jadinya dia melepak kat café dalam kereta api sepanjang masa.

Mengiktibari akan kisahnya itu, sesudah dok sat kat seat, aku pun bergerak ke cafe di dua lagi koc. Melalui koc First Class bersebelahan, aku terpandang seorang wanita Barat berambut perang sedang mencatat sesuatu. Rajin jugak depa ni, tulis diari ka buat catatan kajian ka tak tau pulak aku, nampak khusyuk semacam. Sesampainya di depan pintu yang memisahkan koc itu dengan koc cafe, aku hairan awat pintu tu tak menguet ke tepi. Ada butang tertentu tapi aku musykil nak tekan sebab ada label macam emergency. Berpaling ke belakang ternampak pemeriksa tiket baguih punya dok lena. Camno nak buek ni? Seraya terpandang awek mat saleh tadi mengisyaratkan supaya menekan sesuatu. Aku pun tekanlah butang atas sebelah kanan pintu gerabak tu, pintu pun terbuka dan aku mengangkat tangan tanda terima kasih kepadanya.

Cafe sedikit bising. Ada la dua tiga cangok kat dalam tu. Ingatkan ada nasik goreng ka apa ka, yang ada nasik lemak dengan nasik dagang, tu pun baru nak masak. Sementara nak siap bungkus tu aku lepak dulu pekena milo panas. Sambil lepak sambil tengok pemandangan indah nian mesra yang tercipta kenanganmu selalu mengusik jiwa. Paling damai abadi ialah tatkala merentasi Tasik Bukit Merah, di kiri kanan saujana luasnya kawasan digenangi air.

Lebih setengah jam aku lepak pekena milo panas sambil berdendang lagu-lagu melankolia dan nostalgia. Lama sangat tunggu, serasa-rasa nasi dagang dah siap, aku pun bergerak ke kaunter pembayaran harga makan minum termasuk 3 jenis sandwich.

Sekali lagi melalui koc First Class bersebelahan cafe. Kali ini setibanya di penghujung koc tersebut berdekatan pintu gerabak, aku ucapkan terima kasih kepada awek mat saleh nan itu, "Thank you for your help just now". "O.K.", dia membalas ringkas sambil tersenyum. Saja la berbahasa Inggeris, nu nak ambik MUET mingu depan nu.

Dalam kehidupan ini yang terindah melalui usia remaja. Namun demikian, dalam gerabak tiada mahasiswa mahasiswi USM yang hendak pulang ke kampus. Tiada Ali, tiada Asmidar, tiada Latiff, tiada Singh, tiada Jali. Jadi, tiadalah adegan mengorat membaling kacang mencurah gas minuman berkarbonat memecah telur atas kepala. Demikian, aku menghabiskan masa dengan membaca buku Tuhan Manusia sehingga tiba di KL Sentral jam 2 petang.

2 Mei 2008 (Jumaat)
Ekspres Rakyat

No comments: