Sunday, May 25, 2008

Kehadiran Tanpa Relaku...

Ketua Federal nak turun pulak dah. Walaupun bukan program yang secara langsung melibatkan aku, tapi sebarang ketidak hadiran aku dikhuatiri menimbulkan implikasi kepada usaha penghijrahan aku. Jadi pikia’ punya pikia’, aku pun attend la.

Strategi aku ialah meminimumkan komunikasi walaupun memang diyakini bahawa dia memang tak kenal aku pun sebelum ni. Tapi dalam hindari tu pun tak dapat elak jugak. Lunch tu aku dok satu meja menghadap dia. Memang tak kenyang langsung, bukan takat makan sikit, bahkan sikit sangat. Sementelahan menu pun memang tak sedap.

Lepas tu dia melawat ruang pejabat yang kecil banget. Masa ni la dia bertanya khabar. "O.K. la Dato’, dah setahun lebih saya kat sini". Cewah, terer giler aku berlakon, padahal dalam hati selama ni dah mega mandom.

Petang tu dia ada program kat balai raya. Sesudah program ada jamuan sikit. Kali ni aku biar orang lain join dia makan kat dalam tu. Aku pekena bihun dan kuih-muih kat luar, takdak la nak kena control sangat, rasa nak tambah, tambah. Sebab lunch tadi tak tera mana, aku pun boh la banyak-banyak. Nak jadi cerita, pedas la pulak bihun tu. Nak perabih jugak punya pasai, aku taruh kuah daging untuk lemang kat atas bihun tu.

Selesai semua program, ada staf aras lima sebuah wisma sudah book Bilik VIP kat airport. Maka menunggulah kami bersama Ketua Federal kat dalam tu. Masa nak pi surau kat airport tu, aku ditegur oleh mantan ADO SPS. Ingat lagi dia kat aku, walhal masa tu aku cuma SSL kat Jabatan Perpaduan. Masa tu aku dalam proses nak join gomen dan salah sorang yang aku jadikan contoh adalah dia.

Berbalik kepada Bilik VIP kat airport, sekali lagi, aku membiarkan geng aras lima sebuah wisma bersembang dengan dia. Aku cuma buat-buat angguk tanda setuju sambil senyum kadang-kadang. Boring betui buat benda-benda tu. Akhirnya, sebelum Ketua Federal berangkat ke flight, dia pun menghulur tangan bersalaman dengan semua orang. Part ni yang aku teringat akan hadis Nabi, mafhumnya, "Sesungguhnya kepala yang dicucuk oleh besi tajam itu lebih baik dari bersentuhan antara ajnabi". Tersangatlah mendera perasaannya bila kita tau benda yang salah tapi kurang kekuatan untuk tidak menghindarinya macam Ahmadinejad. Semoga Tuhan mengampuni dosaku.

13 Mei 2008 (Selasa)
Kuantan

No comments: