Sunday, May 25, 2008

Keajaiban Yang Menginsafkan...

Suatu malam, aku tengok cerita Indon kat TV9. Pelakon utamanya Dessy Ratnasari ("tak sengaja lewat depan rumahmu, ku melihat ada Tenda Biru", tenda tu khemah la kata Pian, terer gak dia bab-bab sastera walau belum berjinak-jinak dengan FT & Gedembai). Kalau ikut cerita tu heroin tu jodoh dia berat. Dah puas berdoa bermunajat apa semua pun dok lagu tu jugak. Lalu satu hari dia dibawa berjumpa seorang ustaz. Ustaz tu aku yakin ustaz sebenar sebab cara dia cerita tu dan perwatakan dia bukan macam pelakon celup-celupan. Intipati nasihat ustaz tu ialah banyakkan sedekah. Meskipun selalunya cerita Indon merepek meraban dan kadang-kadang tak berapa logik, tapi aku ambik saranan ustaz tu sebagai satu lagi bentuk usaha bagi mencapai sesuatu hajat, terutamanya nak melepasi exam yang dah macam badi.

* * * * *

Tapi tu la, kalau sampai masanya Tuhan nak bagi sesuatu kat kita, kadang-kadang kita pun naik malu pasal banyak sangat dan dalam jangka waktu tak terduga langsung. Macam satu bentuk keajaiban.

Malam tu malam Jumaat. Resah aku rasa-rasa dah sampai tahap maksimum dah. Kalih pi kalih mai tak buleh tido’ lagi padahal dah pukul berapa pagi. Salah satu punca ialah aku minum kopi, berunsur eurycoma pulak tu. Tapi punca utama ialah aku memang nak berhijrah secepat mungkin, rasa dah lama sangat dah dan tak larat dah nak menghadapi benda-benda sentul kat sini. Aku pun tadah tangan, mintak doa supaya aku dilepaskan daripada semua ni secepat mungkin.

Esok pagi, tengok-tengok ada missed call dari member di Federal. Aku ada hunch, bukan The Hunchback of Notre Dame, tapi hunch berita positif. Lalu aku pun call dia. Dia kata ada surat aku kat HR Dept. Cuba tanya P.A. bos HR Dept. Yang tak best tu, berita pasal surat tu bukan nak dimaklumkan secara rasmi kat aku, dah bos HR Dept. tu bawak bincang dengan Ketua Federal la pulak. Wak Long betui.

Memandangkan aku dah terbau cerita-cerita karut, aku pun tanya P.A. tu kot-kot buleh difax kat aku ka. Bila kata tak buleh, aku mintak la tarikh surat dan tarikh kuatkuasa. Pun tak buleh bagi. Hampeh tul.

Jadinya aku pun call la agensi khidmat dan mintak depa fax kat aku sungguhpun kehadiran fax itu di tingkat lima sebuah wisma akan bikin kecoh hindraf sikit. Lantak la, janji aku tak tertanya-tanya langsung terlepas peluang nak ca-alif-but dari sini.

Rupanya, tarikh surat tu 3 hari lepas dan tarikh kuatkuasa surat tu hari Jumaat, bersamaan hari aku terima fax tu. Cis, sungguh tak profesional puak-puak kat HR Dept. tu. Kalau ya pun nak block aku, at least inform la pasal surat tu. Bukan surat orang lain, surat aku jugak.

Biarpun begitu, aku mengambil tindakan sebijak sang kancil dengan menghubungi HR Dept. KL memaklumkan duduk perkara sebenarnya dan bila dijangka aku boleh lapor diri. Barulah depa tak dismiss kata aku tak minat ka apa ka. Orang tua kehilangan kudanya entahkan membawa tuah, orang tua kehilangan kudanya entahkan membawa malang. Tapi buat sementara aku utamakan yang utama dulu. Hijrah itu perjuangan aba’ hang.

Tu dia la, baru sehari dua lepas aku dapat tau aku lulus exam akhirnya. Dalam entri dulu aku ada sebut tentang tuah pada cubaan kali ketiga dan analogi dengan kedudukan dalam peperiksaan sekolah rendah, nampaknya jadi kenyataan harapan aku tu. Sekali berturut-turut pulak dengan surat promosi. Dah la tu, aku dok x-pac celcom hujung bulan la paling awal pun, tau-tau jauh lagi awal daripada tu. Tu dia aih, terharu mawi jamal abdillah aku dibuatnya. Lepas ni kena la aku menunaikan nazar puasa dan kenduri kecil-kecilan.

Cuma Tuhan tak bagi semua, kalau tak aku dah balik Pulau Pinang dah. Mungkin Dia simpan untuk masa-masa kecemasan pulak kot, tak pun untuk talian hayat aku kat akhirat. Apapun, ni pun dah kira banyak nikmat dah ni.

Aku sentiasa percaya, lulusnya aku dalam exam dan surat promosi ni bukanlah sebab aku terer ka hapa. Semua ni dengan ketentuan dan izin-Nya jua, serta berkat doa dan sembahyang hajat kaum keluarga, orang alim macam Haji Harun dan kawan-kawan (kalau ada). Usaha aku tak tera mana pun. Harap-harapnya aku semakin insaf dan terarah mengakrabi-Nya.

2 comments:

Anonymous said...

"ALLAH answer our prayer in three ways,ALLAH say YES, the u will receive the honor, ALLAH say NO,you will not receive what you ask for but ALLAH will give it in other form which is much better than your request,ALLAH say WAIT, then ALLAH will give it at ALLAH own time"
Jadi mintalah hanya kepada ALLAH kerana kepada ALLAH lah tempat kita bergantung, kalau bergantung kepada manusia kita akan kecewa kalau tak dapat,makanya ALLAH jualah tempat kita memohon pertolongan ,"KAU lah tuhan yang kami sembah dan kepadaMU tempat kami memohon pertolongan" Al-fatihah ayat 4, Renung2kan dan selamat beramal

Anonymous said...

Doa dengan kasih sayang oleh semua orang menyayangi, tu yang dimakbulkan Allah, beserta dengan usaha Tuan juga tu...

Tahniah. Semoga Kuala Lumpur menemukan dengan apa yg dicari.. Tinggallah apa2 yang tidak sepatutnya (jika ada) dengan hijrah yang baru nanti.