Sunday, May 25, 2008

Advencer Si Peminum Teh (Tarik) : Episod Alkisah Tanjung Puteri...

Aku dan assistant sampai kat A' Vista Melati sesudah menaiki teksi dari Lapangan Terbang Sultan Ismail. Sepanjang jalan tadi melalui landmarks yang pernah aku kesani waktu meninjau rumah sewa time nyaris-nyaris jadi posting ke JB dulu. Terkesan lagi Danga Bay. Tak sabit jadual yang packed kalu dah lama aku layan perasaan tepi pantai tu sambil boh selagu lagu Tanjung Puteri. "...Istana Hinggap di Kuala Danga, Pantai berkelah keluarga diraja...".

Rupanya bersebelahan hotel tu ada lagi sebuah hotel yang jauh lebih moden. Kalau aku yang booking hotel mesti dapat hotel yang sempoi sikit, tapi dah masa suntek terpaksa la aku suruh assistant. Lagi pulak, tengok rate la sama, kalau aku ambik hotel canggih sikit dah assistant aku dok ntah mana hala pulak. Baik dok satu hotel.

Maka aku dan assistant pun check-in. Receptionists dia pompuan belaka bertudung pula.Yang kartun tu, receptionists berdua ni kalang kalibut satu macam sampai tertukar-tukar kunci dengan baucer sarapan. Macam nervous pun ada, walhal aku tak pakai Impulse pun, minyak atar apatah lagi. Aku saja psycho depa, rileks, rileks, bawak bertenang aku kata.

Bilik yang aku ambik tu kira bilik paling mahal la untuk hotel bajet tu. Tapi dah macam hotel zaman 70-an pun ada. Betul la kata receptionist tu bahawa hotel ni dah lama wujud dah. Kad ASTRO ada, tapi macam tak berfungsi. Dua remote control tu satu berfungsi satu dak. Aku agak bateri pun dah lama tak ganti.

Dah dok JB, takkan aku nak tengok channel tempatan, mestilah aku tengok channel tivi Singapore dan Indon. Ada drama Singapore ni kunun-kunun sorang tok wan ni bawak la cucu dia dari Singapore ke kampung dia kat Langkawi. Tapi yang fail tu ialah depa cakap Kedah yang tersangatlah huduhnya, dah macam sebutan dialog filem Melayu zaman P. Ramlee aku tengok, cakap Kedah apa lagu tu.

Jadi kebanyakan masa aku tengok channel Indon la. Sebelum sampai slot sinetron Indon yang membosankan, aku dihidangkan dengan paparan-paparan sensasi. Dari cerita pengharaman persembahan penyanyi dangdut sampailah kepada kisah perselingkuhan. Punyalah telus geng-geng Indon ni sampaikan wajah pelaku maksiat dan suaminya yang membelasah jantan kaberet itu pun tidak dikaburkan. Bukan takat belasah, ada yang sampai tahap membunuh pun ada. Sudahnya dia pun masuk lokap.

Satu lagi yang paling mangka’ ialah ada iklan perkhidmatan tilik nasib. Ada yang ala-ala perempuan gipsi tapi cakap Indon, ada yang ala-ala primbon (ilmu tilik nasib Jawa). Kira bab tu tivi Malaysia masih baguih la, walaupun surat khabar Melayu boh jugak keputusan nombor ekor.

Disebabkan aku berpuasa, oleh itu dalam pukul 7 aku turun la ke bawah jalan-jalan cari makan. Kedai mamak apa kelas ye tak, dah la ada cukai apa bala. Aku pi lorong belakang yang dipenuhi gerai makan. Daripada sup kambing sampailah segala macam. Tapi JB ni harga makanan punyalah mahal, nasib baik aku tak tercampak kat sini. Kira elaun harian aku lebuh macam tu saja la.

Keesokan harinya, sebelum meeting di Bangunan Sultan Ibrahim, aku check-out dulu. Semalam keadaan kurang mengizinkan, hari ni aku curi-curi tengok name tag receptionist bertudung tu. Curi pandang takpa, jangan curi hati dah. Siti Noor Raihan nama dia, lebih kurang ketua cahaya syurga. Patut la cun, macam Chun Lee dalam Street Fighter. Anyway, aku takdak la ushar rapat, aku cuma tengok selayang pandang saja setiap kali.

17 & 18 April 2008
Johor Bahru

1 comment:

Anonymous said...

Kalang kalibut tu pasal menggelabah tengok muka beriman nak check in...boleh la recce background...mana la tau kot2 anak mami bekerja d selatan sana...