Sunday, December 14, 2014

Law of Attraction: Azam Baru Menjelang Tahun Baru

Aku mengikuti perkongsian cara Mazelan Abas mengecapi kejayaan sudah agak lama, beberapa tahun kebelakangan ini.  Cuma semalam, semasa aku menekuni YouTube, aku terkesima dengan satu tips yang diberinya, "Law of Attraction".  Bagaimana beliau memberi contoh ucapan terima kasih seorang anak kecil kepada bapanya setiap hari akhirnya berjaya menatijahkan pembelian mainan yang dihajati anak kecil itu, sungguhpun si bapa pada awalnya tidak begitu kisah.

Mazelan Abas juga memperincikan lagi bagaimana cara untuk mengecapi kejayaan secara "Law of Attraction".  Disuruhnya letak satu sasaran berangka yang hendak dicapai dalam tempoh masa tertentu, dan ucapkan kesyukuran kepada Tuhan setiap hari.  Insya-Allah, lama kelamaan Tuhan perkenankan.  Tambah Mazelan Abas lagi, kalaupun permintaan itu belum dikabulkan, itu tandanya Tuhan menyayangi kita, kerana boleh jadi kalau dikabulkan itu memudaratkan.

Mazelan Abas juga berpesan lagi dalam videonya, tulis dan tampal matlamat kita.

Justeru, azamku mulai saat ini adalah seperti berikut:

1.     Berhijrah ke persekitaran kerja yang baharu selewat-lewatnya pada 31 Disember 2014, yang bukan berbentuk khidmat pengurusan, yang lebih fokus, jelas dan ada garis sempadan masa untuk diselesaikan once and for all, yang bukannya semacam tidak berkesudahan dan sentul, sesuai dengan potensi, kecenderungan dan minatku, dengan bos dan rakan sekerja yang sangat berkebajikan dan memahami, persekitaran yang menimbulkan keseronokan bekerja, berkreativiti dan bebas budaya tidak produktif, supaya aku dapat meluangkan lebih banyak masa dengan ibu bapa dan adik-beradik di kampung dan pada masa yang sama tidak mengabaikan isteri dan anak (-anak), supaya dapat mencapai hasrat keseimbangan kerjaya dan kehidupan berkeluarga (work-life balance).

2.     Membekalkan air Kangen yang dihasilkan dari mesin di rumahku sendiri kepada sekurang-kurangnya 1 orang pada setiap minggu dengan sasaran minimum 48 orang sebelum 31 Disember 2015, khususnya sanak-saudara dan umumnya orang lain yang memerlukan, mudah-mudahan kesihatan mereka kembali seperti sedia kala.  Mudah-mudahan Tuhan mengiranya sebagai amal jaryah, jika ada pulangan dari sudut kewangan ku anggap itu sebagai bonus dan ku ucapkan alhamdulillah.

3.     Meningkatkan simpanan kecemasan kepada RM72 ribu iaitu anggaran keperluan untuk tempoh 1 tahun sebelum 31 Disember 2015.

4.     Membantu adik-adikku mendapatkan konsultansi Cikgu Eddy sebelum 31 Mac 2015 supaya mereka dapat mengetahui potensi diri dan mencari jalan bagaimana mengatasi permasalahan yang membelenggu kemajuan diri.

5.     Membayar zakat pendapatan secara konsisten sebanyak RM500 pada setiap bulan, manakala kaffarah sebanyak RM200 pada setiap bulan.

6.     Bersedekah pada setiap hari sekurang-kurangnya RM1 kepada pihak yang diyakini benar-benar memerlukan dan bukan mencari keuntungan.

7.     Mengehadkan belanja makan sendiri kepada tidak lebih RM10 sehari.

8.     Melazimi bacaan ayat Al-Quran sekurang-kurangnya 2 halaman setiap hari.

9.     Melazimi bacaan Kitab Hadis Sahih Bukhari sekurang-kurangnya 2 halaman setiap hari.

10.    Menghadiri sekurang-kurangnya 1 kursus berbentuk self-development pada setiap bulan.

11.     Meningkatkan penguasaan bahasa Inggeris tahap tinggi sama ada berbentuk tulisan, komunikasi dan pengucapan awam mahupun pemahaman selewat-lewatnya sebelum 30 Jun 2015. 

12.     Mengenalpasti item yang diberi potongan cukai, memastikan peluang itu dimaksimumkan hadnya, dan menyimpan resit-resit tersebut untuk pembayaran cukai tahun 2015 sebelum 15 Januari 2016.

13.     Mengumpulkan duit secukupnya sebelum 31 Disember 2015 untuk membolehkan ibu bapa, adik-beradik dan aku sekeluarga menunaikan umrah.

14.     Berwakaf pada kadar sekurang-kurangnya RM100 sebulan kepada badan atau pihak yang dipercayai benar-benar dipercayai dan tidak bermotifkan keuntungan.  Pahala wakaf diniatkan atas nama, tok, tok ayah, nek, nek ngah, nek lang, ibu ayah kepada ayahku, pak long, pak ngah mufti, muslimin muslimat seluruh dunia.

15.    Berpindah rumah ke kediaman yang lebih cerah, lebih luas, lebih selesa, kawasan kediaman yang lebih menenangkan jiwa dan lebih seronok suasana berjirannya selewat-lewatnya pada 31 Disember 2015.  Rumah sedia ada dijadikan home stay dan dijual setelah harganya mencecah RM2 juta selewat-lewatnya 31 Disember 2019.

16.     Mempunyai passive income sekurang-kurangnya RM5 ribu sebulan selewat-lewatnya pada 31 Disember 2015.

17.     Mempunyai keupayaan speed reading dan pantas memahami penerangan ringkas yang disampaikan dan kuat ingatan untuk mengingati langkah demi langkah atau kronologi yang disampaikan selewat-lewatnya sebelum 31 Mac 2015.

18.     Berkeyakinan sangat tinggi dan berperasaan sangat tenang untuk membuat sesuatu keputusan, mempengerusikan mesyuarat, membuat pembentangan, penerangan, pengucapan awam, berucap di hadapan khalayak ramai dan berkomunikasi dengan bos, pegawai atasan dan pengurusan tertinggi termasuk Menteri selewat-lewatnya sebelum 31 Januari 2015.

Amin, amin, amin, alhamdulillah, syukur atas pemberian-Mu ya Allah.  :-)    

No comments: