Sunday, December 07, 2014

Pesilat Siasah...

Aku mengikuti tulisan Joceline Tan sudah lama.  Tulisannya sentiasa dinanti-nanti berbanding Wong Chun Wai, walaupun kedua-duanya sama negeri denganku.  Satu kerana aku dapat belajar beberapa perkataan baru, yang boleh dijadikan modal dalam penulisan mahupun pertuturan.  Dua kerana tulisannya berdasarkan maklumat terkumpul yang cuma menunggu masa untuk menjadi realiti.  Aku syak dia ada banyak sumber mahupun informer.  Tiga kerana aku belajar mengenal personaliti siasah tertentu yang tak banyak dikisahkan dalam media melainkan hanya dikenal melalui orang-orang di sekitaran koridor kuasa sahaja.  Empat kerana tulisan Joceline Tan menyediakan mindaku dengan bakal pemimpin negara dan situasi politik masa depan termasuk di negeri kelahiranku, justeru aku boleh membuat persiapan apa yang patut.

Hari ini, ketika menunggu kereta dibasuh, sebelum sebelah malamnya perlawanan separuh akhir Piala AFF Suzuki Malaysia lawan Vietnam, aku membaca catatan Joceline Tan lagi.  Di bawah adalah petikan yang menggambarkan hakikat saasatul ibad (meminjam frasa tajuk novel Faisal Tehrani) di Malaysia:

"... thinkers and intellectuals rarely make good politicians. It is the loudmouths and the street fighters who usually do well in politics."

No comments: